På en pressekonferanse mandag 5. januar 2004 presenterte de resultatene av Vegvesenets fartsmålinger i sommersesongen og bilbeltetellingen i 2003.Der fikk de frammøtte blant annet høre at den såkalte fartsindeksen, altså gjennomsnittsfarten, viser klar nedgang på alle typer veger og alle fartsgrenseområder med unntak av firefelts motorveg der fartsgrensen er satt opp fra 90 til 100 km/t.
Her har imidlertid gjennomsnittsfarten kun økt med 1 til 3 km/t. Dette oppveies av en fartsnedgang på henholdsvis 3 og 4 km/t på veger der fartsgrensen er redusert fra 90 til 80 km/t og fra 80 til 70 km/t. Bruken av bilbelte, som er et annet viktig satsingsområde i trafikksikkerhetsarbeidet, viser også en svak, men klar bedring i 2003 både i og utenfor tettbygd strøk.
Langsiktighet
Mens trafikken øker, registrerer Svv altså en gledelig nedgang i tallet på drepte og skadde i trafikken. Det viser at det langsiktige trafikksikkerhetsarbeidet virker, og kanskje at tanken om 0-visjon har begynt å slå rot. Nå rettes større oppmerksomhet mot de alvorligste ulykkene. Det betyr at tiltakene nå skal rettes inn mot å hindre at trafikanter omkommer eller skades alvorlig når det skjer en ulykke.
Søvnulykker
- I tråd med dette lanserer Statens vegvesen en ny og omfattende informasjonskampanje mot søvnrelaterte ulykker i 2004. Undersøkelser og erfaringer viser at en rekke av de alvorligste trafikkulykkene skyldes bilførere som sovner bak rattet. Dette gjelder spesielt utforkjøringsulykker eller ulykker der en bil plutselig kommer over i motsatt kjørebane.
Her har imidlertid gjennomsnittsfarten kun økt med 1 til 3 km/t. Dette oppveies av en fartsnedgang på henholdsvis 3 og 4 km/t på veger der fartsgrensen er redusert fra 90 til 80 km/t og fra 80 til 70 km/t. Bruken av bilbelte, som er et annet viktig satsingsområde i trafikksikkerhetsarbeidet, viser også en svak, men klar bedring i 2003 både i og utenfor tettbygd strøk.
Langsiktighet
Mens trafikken øker, registrerer Svv altså en gledelig nedgang i tallet på drepte og skadde i trafikken. Det viser at det langsiktige trafikksikkerhetsarbeidet virker, og kanskje at tanken om 0-visjon har begynt å slå rot. Nå rettes større oppmerksomhet mot de alvorligste ulykkene. Det betyr at tiltakene nå skal rettes inn mot å hindre at trafikanter omkommer eller skades alvorlig når det skjer en ulykke.
Søvnulykker
- I tråd med dette lanserer Statens vegvesen en ny og omfattende informasjonskampanje mot søvnrelaterte ulykker i 2004. Undersøkelser og erfaringer viser at en rekke av de alvorligste trafikkulykkene skyldes bilførere som sovner bak rattet. Dette gjelder spesielt utforkjøringsulykker eller ulykker der en bil plutselig kommer over i motsatt kjørebane.