Kommisjonen ønsker å få svar på hva partene mener er en realistisk startdato for å kreve at alle nyregistrerte tunge kjøretøyer skal ha installert digital fartskriver.
De vil ha råd om hvordan unngå problemer for internasjonal transport fra 5. august 2004 (Da kan nemlig en medlemstat innføre bruk av digital fartskriver nasjonalt, hvis systemet er klart.) og inntil den nye datoen, som vil bli bestemt, da alle medlemstater må innføre bruk av digital fartskriver.
Det er nødvendig med et møte i Tachograf-komiteen, som består av medlemsland og EU-kommisjonen, for formelt vedtak av en ny dato. Dette er nødvendig for å ha en rettsgyldig basis for utsettelsen.
Ifølge den internasjonale veitransportunionen IRU, tar EU-kommisjonen dette initiativet etter økende press fra medlemstater, Europaparlamentet og transportnæringen. Alle parter innser nå at 5. august 2004 ikke er en realistisk startdato, både av tekniske og organisatoriske grunner. På den annen side, mener EU-kommisjonen at det nå er realistisk å sette en ny startdato, fordi en fabrikant (franske ACTIA) nå har levert inn sin tachograf-modell til EUs typegodkjenning.
Kilde: IRU