Med denne utbyggingstakten vil det ta 200 år å fornye vegnettet opp til den standarden som vi bygger etter i dag. I tillegg til at kostnadsøkningen kan forklares ved at vi bygger mer i bynære områder, må en betydelig standardheving ta en del av "skylda" for kostnadsøkningen.På denne bakgrunnen stilte Gudmund Nilsen seg flere spørsmål:Skal vi senke standarden for å bygge billigere?
Skal vi utbedre det eksisterende vegnettet i større grad enn å bygge nytt?
Kan vi stille lavere krav til stamvegstandard?
Skal vi bygge miljøgater i stedet for omkjøringsveger i tettbebygde områder?
Skal vi satse på flere rundkjøringer i stedet for planskilte kryss?
Kan vi bygge smal fire-felts veg (med 20 meters bredde) også på veger med trafik på over 20 000 i ÅDT?
Skal sette en høyere terskel for bygging av miljøtunneler?
Dette er eksempler på problemstillinger som vil ha ulike svar for ulike prosjekter, og noen må vurderes i forbindelse med det pågående arbeidet med revisjonen av vegnormalen "Veg og gateutforming", som skal være sluttført ved utgangen av 2005.
Skal vi utbedre det eksisterende vegnettet i større grad enn å bygge nytt?
Kan vi stille lavere krav til stamvegstandard?
Skal vi bygge miljøgater i stedet for omkjøringsveger i tettbebygde områder?
Skal vi satse på flere rundkjøringer i stedet for planskilte kryss?
Kan vi bygge smal fire-felts veg (med 20 meters bredde) også på veger med trafik på over 20 000 i ÅDT?
Skal sette en høyere terskel for bygging av miljøtunneler?
Dette er eksempler på problemstillinger som vil ha ulike svar for ulike prosjekter, og noen må vurderes i forbindelse med det pågående arbeidet med revisjonen av vegnormalen "Veg og gateutforming", som skal være sluttført ved utgangen av 2005.