Landsmøtet gleder seg også over at flere av de saker som NLF la vekt på i sin høringsuttalelse er tatt il følge. Stortingets samferdselskomité uttaler for eksempel at den ser det som svært viktig at transportpolitikken i Norge blir lagt opp ut i fra hensyn til at Norge i utgangspunktet har avstandsulemper i forhold til andre land, og at det derfor blir lagt opp til rammevilkår som er minst like gode som i land vi konkurrerer med. Et annet eksempel er komiteens holdning til de varslete forenklinger av ferjetakstregulativet, der det heter at man er kritisk til at reduksjon av passasjertakster skal føre til økte kostnader for næringstransport.
Ettersom samferdselsrammene er å oppfatte som rettledende, og Stortinget formelt må bevilge konkrete midler i forbindelse med de årlige budsjettbehandlingene, blir det svært viktig å påse at Stortinget fremover følger opp sine vedtatte NTP-rammer i praksis. NLF vil derfor fortsatt stå på for å få økte bevilgninger til vegsektoren i de årlige statsbudsjetter. Det er fortsatt et stort etterslep i denne sektoren, både på investeringssiden og innenfor drift og vedlikehold.
NLF registrerer det beklagelige faktum at samferdselssektorens andel av det totale statsbudsjettet er gått ned fra 8,6 % i 1986 til 3,2 % i 2002. Dette vitner om manglende forståelse for samferdselssektorens betydning for landet.
NLFs Landsmøte etterlyser visjonære politikere som ser at bevilgninger til vegsektoren vil bidra til å øke verdiskapningen i Norge. Et bedre vegnett reduserer dessuten andre samfunnskostnader: Økte bevilgninger til veg medfører reduserte ulykkeskostnader, fordi et bedre, og mer trafikksikkert vegnett gir færre trafikkulykker.
Kristiansand, 19. juni 2004