EU har bestemt at fra og med 2005 skal svovelfritt drivstoff, både bensin og diesel, være tilgjengelig i markedet. Innen 2009 skal all bensin og diesel være svovelfri. De nye kravene vil årlig redusere utslippene i Norge av svovel fra drivstoff med til sammen 120 tonn, tilsvarende 240 tonn svoveldioksid.
I forslaget til Statsbudsjett legges det opp til avgiftsreduksjon for svovelfritt drivstoff. Selv om budsjettet ennå ikke er vedtatt, har Statoil startet utkjøring av svovelfri diesel og bensin til sine depoter og utsalgssteder. I første omgang gjelder dette distribusjonen av diesel fra Sjursøya tankanlegg i Oslo. Utskiftingen fra dagens diesel og bensin til nye, svovelfrie kvaliteter, vil skje gradvis etter hvert som eksisterende lagre tømmes. Innen årsskiftet vil alle Statoils stasjoner få levert både svovelfri bensin og diesel.
For kundene vil prisen på det svovelfrie drivstoffet ligge omtrent på samme nivå som for dagens kvaliteter. I det internasjonale markedet for bensin og diesel er de svovelfrie kvalitetene høyere priset enn eksisterende kvaliteter. I forslag til Statsbudsjett foreslås lavere avgifter på disse kvalitetene for å bidra til at utsalgsprisene blir omtrent på dagens nivå.
Statoils raffineri på Mongstad produserer både svovelfri bensin og diesel. Raffineriet har investert over en milliard norske kroner for å kunne produsere de nye drivstoffkvalitetene. Svovelfrie drivstoffer er nødvendig for at man skal få full virkning av ny og effektiv renseteknologi i moderne kjøretøyer. Dette vil bidra til å redusere utslippene av nitrogenoksider (NOx), flyktige hydrokarboner og partikler. Dessuten gir lavere svovelinnhold i drivstoff en direkte reduksjon av svoveldioksid (SO2) i avgassene.