Meningsløs skraping

Statsråden mente det var meningsløst å ødelegge over 400 fullt brukbare og miljøvennlige biler, som det er stor etterspørsel etter i Norge og som kan bidra til renere luft og mindre forurensing i byene. Hun minnet Ford-ledelsen om at norske myndigheter har lagt til rette for å ta imot flere el-biler, blant annet med skatte- og avgiftsfritak og mulighet til å kjøre i kollektivfelt.


-For meg er ikke denne saken avsluttet i dag, sier Skogsholm i en pressemelding. –Den er først i mål den dagen disse bilene kan kjøre på norske veier.

Passer ikke i Ford-programmet

Ford-sjefen svarte omgående i et brev til statsråden. I brevet forklarte Sviggum at Ford mener at langtidspotensialet for masseprodusenter som Ford vil være meget begrenset for batteridrevne, elektroniske kjøretøyer. Konsernet går derfor inn for andre teknologier, som brenselcelle, hydrogenforbrenningsmotorer, hybrider, fleksible bensinkjøretøyer, samt renere konvensjonelle bensin- og dieselmotorer.

Nytt håp

Men for Think-bilene synes det nå å være håp, selv om Ford ikke hadde planlagt å sende dem ut av California etter prøveperioden. Dette skyldtes blant annet høye transportkostnader og en del tvil med hensyn til langtidskvalitet og varighet for disse spesielle bilene. Ford gjør det likevel klart at de tar synspunktene til den norske samferdselsministeren alvorlig og har bestemt seg for å revurdere sin beslutning. De vil derfor se på saken en gang til og har foreløpig stoppet en videre skraping av bilene. Endelig avgjørelse i saken ventes å komme i løpet av få uker.