o Den nye arbeidstidsforskriften
o Hvordan skal du unngå de dyreste tabbene på arbeidsrettens område
o Nye regler for pensjonsforsikring
Disse tre fagene sto på timeplanen da Robert Aksnes tok plass ved kateteret. Læreren hadde bare et problem. Klasserommet var overfylt. Enkelte havnet litt på sidelinja og måtte se og høre i 90 graders vinkel
Advokat Aksnes brukte mye tid på den nye arbeidstidsforskriften. Forskriften trådte i kraft 1. juli i år og gjelder for bedrifter som må rette seg etter kjøre- og hviletidsreglementet. Myndighetene mener at forskriften skal sikre at arbeidstakere som utfører mobilt arbeid innenfor vegtransport, ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger. Økt trafikksikkerhet og jevnere konkurransevilkårene er andre viktige momenter.
Det er fortsatt flere punkter NLF mener er blitt feil i arbeidstidsforskriften. NLF vil blant annet fortsatt kjempe for å få endret definisjonen på nattarbeid. I Norge varer natta fra 21.00 til 06.00. I Sverige er det bare natt mellom 01.00 og 05.00. NLF vil også arbeide for at det skal være mulig å ha en like stor avtalefrihet som andre yrkesgrupper.
Aksnes var svært opptatt av å forklare forskjellen på tida sjåføren er på jobb, og arbeidstid i relasjon til forskriften. En lang arbeidsdag, kan bestå av perioder som anses som hviletid, som ikke er å anse som arbeidstid i forskriftens forstand. Dette er for eksempel hviletid på ferger, ventetid for lasting eller lossing, pauser iht. kjøre- og hviletidsbestemmelsene for å nevne noe. Aksnes illustrerte dette med følgende eksempel: En sjåfør som starter dagen kl 0700, og avslutter dagen kl 1900, kan i løpet av dagen ha 1 time på ferge, 2 timers ventepause på laste/losseplass. I tillegg har han kanskje hatt 1 time pause iht. kjøre- og hviletidsbestemmelsene. Sjåføren har vært på jobb i 12 timer, men i forhold til forskriften, har arbeidsdagen bestått i 8 timers arbeidstid, og 4 timers hviletid. I mange tilfelle vil den største endringen bestå i registrering av arbeidstid og hviletid.
Etter gjennomgangen av den nye forskriften, ble reglene for ansettelse, kontraktsinngåelse, og oppsigelse avskjed gjennomgått. Aksnes la vekt på arbeidsavtalens innhold, og viktigheten av å avtale alt skriftlig. I tillegg ble saksbehandlingsreglene ved oppsigelse og avskjed gjennomgått. Ved opphør av et arbeidsforhold, er en ryddig saksbehandling ofte en forutsetning for å vinne frem i en arbeidsrettssak.
Kai Hagen i Hagen Transport på Hamar var meget fornøyd etter kvelden på Myklegard:
- Det var flott å se at så mange mennesker møtte opp og viste interesse for arbeidstida til sjåførene. Jeg hadde også en hyggelig og faglige samtale med kolleger i matpausen. Det var nyttig å lytte på advokaten.
- Hva lærte du?
Arbeidsrett er alltid interessant. Der har vi masse å lære. Det er aldri en sak som er lik. Selvsagt ville det vært bra med en fasit på alle saker, men slik er det ikke i den praktiske hverdagen. I vår bransje burde vi bruke mye mer tid på å oppdatere oss. Utfordringen blir å finne løsninger som gjør at vi kan få en effektiv og økonomisk godstransport innenfor lover og regler. Det er håpløst at vi ikke bare presses av EU, men at norske myndigheter legger opp til enda strenger regler. For all del: Dette var et positivt møte, avslutter Kai Hagen.
Veteranen Gunnar Storhaug hadde kjørt helt fra Lesja for å delta. Turretur går det med 6-7 timer bare i kjøring:
- Det var et interessant møte. Jeg lærte mye om hva som er lov og hva som ikke er lov for å utnytte arbeidstida bedre. Aksnes ga oss mange gode tips. Dessuten fikk vi frisket opp mye om arbeidsrett. Advokaten framførte sitt budskap på en folkelig måte. Kanskje det neste møtet kan legges midt i Gudbrandsdalen, undrer Storhaug som har nesten 60 års erfaring fra bransjen.
Robert Aksnes var også svært fornøyd: - Jeg følte at folk lyttet, og jeg fikk mange konstruktive innspill, og mange vanskelige spørsmål. Arbeidsrett er et viktig tema. Hvis en lastebileier gjør en feil ved en oppsigelse, kan det koste bedriften flere hundre tusen kroner. Mitt viktigste råd er at medlemmene kontakter NLF-advokatene FØR de tramper i salaten og ikke etter at de har forsøkt å løse problemene