Til bruk for den nye fartskriveren blir det utstedt fire typer kort; bedriftskort, sjåførkort, kontrollkort og verkstedkort. Disse er som kredittkort med en datachip. Kortene blir lastet med forskjellig informasjon, slik at brukerne bare får tilgang til det som er nødvendig for hver enkelts ansvarsområde. Bileier skal laste ned informasjon fra bilene minst hver 28. dag og fra sjåførene hver 3. måned. Informasjonen skal oppbevares og være tilgjengelig i to år for kontroll fra myndighetene.
NLF tok for en tid siden initiativ til en arbeidsgruppe, som skal se på praktiske løsninger ved nedlasting, oppbevaring, lesing av data osv. I arbeidsgruppen sitter to representanter fra NLF sentralt, et NLF-medlem og to fra Vegdirektoratet. Den nye, digitale fartskriveren skal sitte i alle lastebiler over 3,5 tonn, som er registrert fra 5. august og framover. Eldre biler kan fortsatt bruke den gamle fartskriveren med skiver i resten av bilens levetid. Men hvis denne må byttes ut, må det settes inn digital fartskriver. Det er fastsatt kriterier for når en skriver må byttes ut: Dagens fartskriver har to hovedkomponenter, en mekanisk og en elektronisk. Hvis begge ryker, må skriveren byttes ut. Ryker bare en del, kan skriveren repareres. Bileieren kan selvsagt velge å sette inn digital fartskriver i en eldre bil, hvis han eller hun ønsker det.
Det blir spesielt viktig å fastsette hvordan bileier skal forholde seg når han får noen biler med digital fartskriver, mens noen fortsatt har dagens utgave.