Bildet er nok noe mer nyansert, mener Kai Kristensen i en kommentar. Kristensen er fagansvarlig for blant annet trafikksikkerhet i NLF. Slik kommenterer han meldingen:
Tall fra Statens vegvesen viser at det er feil og mangler på en av fire kontrollerte tunge kjøretøy. Det hevdes også at feil og mangler på tunge kjøretøy øker ulykkesrisikoen med hele 70 prosent. Statens vegvesen sin uttalelse er nok mer nyansert. Tallene betyr ikke at 1 av 4 tunge kjøretøy har tekniske feil. Ved kontroller, prioriteres kjøretøy som har sannsynlig feil. Kontrollørene vet svært ofte hvilke kjøretøy og ikke minst bileier dette gjelder. At disse plukkes ut og får pålegg om å rette feil og mangler, mener NLF er positivt.
Nå er det sikkert riktig at kjøretøy med alvorlige mangler er mer ulykkesutsatt. Men et annet viktig poeng er nok at kulturen i bedriften og blant sjåførene også er avgjørende. Ofte er det en sammenheng mellom kjøretøyets tilstand, sjåførens holdninger og bedriftens sikkerhetsprofil. I denne sammenhengen minner vi om NLFs anbefalte policy for trafikksikkerhet, som ble vedtatt i 2002 og som mange NLF-medlemmer har gjort gjeldende i sin bedrift.