- Vi må nå helt tilbake til år 2000 for å finne tilsvarende nivå på dieselprisen. De økte kostnadene kan sjelden veltes over på transportbrukerne, og derfor vil en allerede hardt presset lastebilnæring få betydelige økonomiske problemer, sier adm. direktør Gunnar Apeland i NLF. Han sier det er viktig at norske myndigheter ser alvoret i denne saken før det er for sent og minner om at forrige gang autodieselprisene nådde tilsvarende høyder, førte dette til betydelig uro med aksjoner blant lastebileierne.
Den gang så myndighetene alvoret i situasjonen, og satte ned autodieselavgiften i flere omganger i 2000 og 2001. - Vi oppfordrer myndighetene om å reagere proaktivt og gjennomføre avgiftsreduksjoner allerede i forbindelse med Revidert Nasjonalbudsjett 2005, sier NLF-direktøren.
Et tilleggsmoment som understreker alvoret for den norske transportnæringen, er at innslaget av utenlandske transportører er økende. Med dagens system med to avgiftsnivåer på autodiesel, får NLF stadig tilbakemeldinger om at utenlandske transportører velger å fylle lavavgiftsdiesel i stedet for diesel med ordinær avgift. På grunn av manglende kontroll er det ingen stor risiko forbundet med å tanke denne dieseltypen. Dette forverrer konkurransesituasjonen ytterligere.
- I tillegg til en generell avgiftsnedsettelse med 60 øre pr. liter, mener vi at det bør etableres et system med et mer fleksibelt avgiftsnivå, slik at kraftige svingninger i autodieselprisen ikke skal slå uheldig ut for norsk næringsliv, sier NLF direktøren. NLF foreslår derfor at Finansdepartementet i Revidert Nasjonalbudsjett legger frem forslag om et system som gjør det mulig å foreta endringer i avgiftssatsene i løpet av året. Systemet bør utformes slik at Finansdepartementet får fullmakt til å sette ned autodieselavgiften når dieselprisene passerer fastsatte grenser.
Kontaktpersoner:
Forbundsleder Erik Hundhammer
Mobil 98 25 67 30
Adm. direktør Gunnar Apeland
Tlf A 22 03 32 00
Tlf P 63 82 74 44
Mobil 90 02 03 40