At tonen under møtet var likefram og god, ser vi av bildet med samferdselsminister Torild Skogsholm mellom (fra venstre) Olav Slaatsveen og Gunnar Apeland.


Statsråden ønsket en orientering, og Gunnar Apeland innledet med å fortelle at flere av transportformene har godt med arbeid nå. Men prisene er hardt presset, og spesielt langtransporten sliter veldig. Konkurransen fra utlandet er hard, og forskjell i rammebetingelser gjør at norske lastebiler kommer dårlig ut. Apeland fortalte også om at mange transportbedrifter nå innfører kvalitetssystemer, ofte fordi transportkjøperen forlanger det. Men det er liten vilje til å betale for kvalitetssikring.

Blant sakene NLF orienterte statsråden om, var også omorganiseringen av Statens vegvesen og utskillelsen av Mesta. Dette har ført til kontraktproblemer for en del transportører, noe NLF for tiden jobber kontinuerlig med. Det samme gjelder ansvarsforholdene i transportkjeden. I dag legges så godt som alt ansvar på sjåføren. Dette er greit når sjåføren selv laster. Men moderne logistikk medfører utstrakt bruk av containere og ferdig lastede semitrailere. Disse er plombert når sjåføren henter dem, og det er ingen mulighet til å kontrollere lasten eller hvordan den er sikret. NLF framholdt det vi tidligere har foreslått, nemlig at den som laster bør kvittere for at lasten er lastet og sikret i henhold til gjeldende bestemmelser.

Statsråden ble også orientert om fergeproblematikken og om NLFs forslag om å etablere ett innkrevingsselskap for alle bompenger i Norge. Veistandard og –vedlikehold ble det også orientert grundig om, og NLF viste blant annet til vårens undersøkelse om vintervedlikeholdet, som NLF har gjennomført. Rapporten fra denne ville statsråden gjerne ha. NLF sa også at forbundet stadig venter på at Samferdselsdepartementet skal komme med svar på de problemene som oppstår ved bruk av store traktorer til frakt av gods på veien. Som kjent, er disse traktorene ikke underlagt de vanlige bestemmelsene for lastebiler og vogntog, selv om de ofte blir brukt på samme måte. Problemene som oppstår, går først og fremst på sikkerhet, men også på at de skaper et skjevt konkurranseforhold.

Statsråden ble også orientert om saker som gjelder internasjonal transport og innføringen av digital fartsmåler, som skal skje i august.

Det er sjelden at NLF har med seg så mange forskjellige saker i slike møter, men denne gangen var det nettopp en bred orientering som var samferdselsministerens ønske.