I saker som betyr så mye, er det ekstra viktig at forbundet kan få både informasjon, råd og korrektiv fra dere medlemmer. Det er jo dere vi jobber for!
Noen lurer sikkert på hva vi bruker svarene til, og hva som skjer nå. Derfor får dere her en oppsummering av utviklingen i dieselprisene, hva NLF har gjort og hvordan vi tenker framover.
Prisutviklingen
Autodieselprisen har i grove trekk steget gjennom hele året og ligger per 30. september 2005 på det høyeste nivået noensinne. Dieselprisen har øket med rundt 1,50 kroner per liter (inkl mva) siden nyttår.
Alltid på timeplanen
Arbeidet med næringspolitiske spørsmål pågår kontinuerlig. I dette ligger også arbeid for å forbedre rammevilkår. Den høye og stadig stigende oljeprisen er ikke et resultat av økte avgifter eller andre negative vedtak hos myndighetene. Myndighetene sitter imidlertid med verktøy som kan brukes for å redusere skadevirkningene av høy, internasjonal oljepris. NLF har derfor arbeidet mot flere målgrupper i hele år. I tillegg til myndighetene har vi også rettet henvendelse til de store næringsorganisasjonene som NHO, HSH, Norsk Landbrukssamvirke, Norges Skogeierforbund og Transportbrukernes Fellesorganisasjon. Les brevether.
Vi har henvendt oss til både enkeltpartier,statsminister, finansminister og andre politikere.
Fordi vi vet at det er det enkelte medlem som best kjenner egen situasjon, har vi også gitt råd direkte, både pr brev og muntlig til de mange som har henvendt seg til oss.
Hva fortalte undersøkelsen?
Spørreundersøkelsen ble foretatt på internett blant dem av NLFs medlemmer som har oppgitt e-post adresse. Ca. 40% av NLFs medlemmer har gitt oss sin e-postadresse. Vi valgte å gjennomføre spørreundersøkelsen på nettet, fordi det tar kort tid. Og vi trengte svarene raskt. Ulempen var at ikke alle medlemmer fikk sjansen til å svare. Undersøkelsen ble avsluttet 20. september 2005.
Bare 16% hadde fått kompensasjon
bare 16 prosent av bedriftene hadde fått økonomisk kompensasjon fra oppdragsgiver for den store økningene i dieselprisen. De fleste hele 84 prosent av bedriftene hadde ikke greid dette. Av disse sa nesten hver fjerde bedrift (23 prosent) at de sto i fare for å måtte parkere biler og permittere ansatte.
Kort tid etter at undersøkelsen var avsluttet, har vi hatt kontakt med noen av dem som fryktet permittering. De sa at de hang med fremdeles, men at de ikke visste hvor lenge de kunne greie det.
Varsku her!
NLF kunne da slå fast at situasjonen er alvorlig for deler av bransjen. -Våre gjentatte henvendelser til myndighetene og det politiske miljø om å redusere autodieselavgiften og til kjøpersiden (næringsorganisasjonene) om å akseptere nødvendige drivstofftillegg, må nå tas alvorlig. Det måtte være et Varsku her til de rette instanser.
Hva betyr økningen i dieselpris i din bedrift?
1. Har du fått kompensasjon for økte dieselkostnader?
2. Hvis svaret er nei, må du stoppe biler og permittere folk?
3. Hvis du må stoppe/permittere, hvor mange biler/ansatte gjelder det?
4. Hva mener du NLF bør gjøre i den aktuelle situasjonen?
Rådene vi fikk
De fleste av dem som svarte på dette spørsmålet, rådet NLF til å fortsette det politiske arbeidet mot politikere, myndigheter og media. Noen sa også at forbundet må jobbe mot transportkjøperne for å få dem til å akseptere prispåslag. Noen roste NLF for det de gjør og sa: Stå på! Og noen mente at nå måtte lastebileierne ty til kjørestopp eller andre former for aksjon, men disse var få.
To tre stykker sa at vi måtte gjøre som franskmennene og aksjonere mer synlig, slik at vi oppnår mer.
Hva med andre land?
Til det er å si at franskmennene aksjonerer ofte og synlig. Det gjorde de også mot dieselprisene, f eks i 2000. De oppnådde ikke så mye med det. Men det ble opprettet en refusjonsordning, slik at lastebileiere kan søke refusjon hvis de kjøper mer enn 10 000 liter diesel i året. Refusjonen er ikke stor, men det er jo noe. Belgia har også en beskjeden refusjonsordning.
Aktuelt nå
I disse dager pågår forhandlinger mellom de tre partier som skal danne regjering. Midt i oktober kommer forslag til statsbudsjett fra sittende regjering. Det forslaget kommer neppe til å bli vedtatt. Den nye regjeringen ønsker nok å komme med en såkalt tilleggsproposisjon for å få behandlet et budsjett de kan stå for. Det er det forslaget som blir mest interessant å forholde seg til. For NLF gjelder da å finne noe i regjeringspartienes programmer som kan brukes når vi skal i høringsmøter i Finanskomiteen og i Samferdselskomiteen, som nå har skiftet navn til Transport og kommunikasjonskomiteen. I tillegg kommer vi til å arbeide direkte mot de politiske partiene, også de som er i opposisjon.
NLF har også tradisjon for å være aktiv overfor Samferdselsdepartementet og dets politiske ledelse. Det blir vi også i tiden som kommer.
I det næringspolitiske arbeidet er det viktig med tyngde. Derfor er det viktig at NLF representerer flest mulig og at vi kan alliere oss med andre organisasjoner som deler våre synspunkter. Det kan være ulike organisasjoner alt etter hvilken sak vi arbeider med. Eksempler på organisasjoner er Transportbedriftenes Landsforening, Norges Taxiforbund, Opplysningsrådet for Veitrafikken, NAF, MEF, Transportarbeiderforbundet og Yrkestransportforbundet for å nevne noen. Egen størrelse er viktig og allianser er også viktige.
Informasjonen fra spørreundersøkelsen
Denne har hittil blitt brukt slik:
I brev til regjeringsforhandlingene på Soria Moriales her. (Innspill om næringsutvikling til de pågående regjeringsforhandlinger.
Viktige punkter å ta hensyn til for norsk transportbransje og øvrig norsk næringsliv)
Brev til transportkjøperne, som vi har nevnt.
I utspill overfor media. Saken (og NLF) ble veldig godt dekket i mange media, blant annet NRK TV og radio og en rekke aviser over hele landet. Flere av NLFs medlemmer og tillitsvalgte har også stått fram i media og fortalt om hvordan dette virker i deres bedrift.
I tillegg har NLF laget en årskalkulator pånettstedet,
Der er det også lagt ut en annen kalkulator, og begge disse kan medlemmene bruke i sitt kalkylearbeid.
Det er viktig at medlemmene selv står på for å få kompensasjon for økte kostnader.
Sørg for å få inn en klausul i nye kontrakter, som åpner muligheten for å kunne justere når kostnadene løper løpsk. Vi vet at dette ikke er enkelt. Nettopp derfor prøver vi å gi dere verktøy og argumenter, som kan hjelpe.
Noen lurer sikkert på hva vi bruker svarene til, og hva som skjer nå. Derfor får dere her en oppsummering av utviklingen i dieselprisene, hva NLF har gjort og hvordan vi tenker framover.
Prisutviklingen
Autodieselprisen har i grove trekk steget gjennom hele året og ligger per 30. september 2005 på det høyeste nivået noensinne. Dieselprisen har øket med rundt 1,50 kroner per liter (inkl mva) siden nyttår.
Alltid på timeplanen
Arbeidet med næringspolitiske spørsmål pågår kontinuerlig. I dette ligger også arbeid for å forbedre rammevilkår. Den høye og stadig stigende oljeprisen er ikke et resultat av økte avgifter eller andre negative vedtak hos myndighetene. Myndighetene sitter imidlertid med verktøy som kan brukes for å redusere skadevirkningene av høy, internasjonal oljepris. NLF har derfor arbeidet mot flere målgrupper i hele år. I tillegg til myndighetene har vi også rettet henvendelse til de store næringsorganisasjonene som NHO, HSH, Norsk Landbrukssamvirke, Norges Skogeierforbund og Transportbrukernes Fellesorganisasjon. Les brevether.
Vi har henvendt oss til både enkeltpartier,statsminister, finansminister og andre politikere.
Fordi vi vet at det er det enkelte medlem som best kjenner egen situasjon, har vi også gitt råd direkte, både pr brev og muntlig til de mange som har henvendt seg til oss.
Hva fortalte undersøkelsen?
Spørreundersøkelsen ble foretatt på internett blant dem av NLFs medlemmer som har oppgitt e-post adresse. Ca. 40% av NLFs medlemmer har gitt oss sin e-postadresse. Vi valgte å gjennomføre spørreundersøkelsen på nettet, fordi det tar kort tid. Og vi trengte svarene raskt. Ulempen var at ikke alle medlemmer fikk sjansen til å svare. Undersøkelsen ble avsluttet 20. september 2005.
Bare 16% hadde fått kompensasjon
bare 16 prosent av bedriftene hadde fått økonomisk kompensasjon fra oppdragsgiver for den store økningene i dieselprisen. De fleste hele 84 prosent av bedriftene hadde ikke greid dette. Av disse sa nesten hver fjerde bedrift (23 prosent) at de sto i fare for å måtte parkere biler og permittere ansatte.
Kort tid etter at undersøkelsen var avsluttet, har vi hatt kontakt med noen av dem som fryktet permittering. De sa at de hang med fremdeles, men at de ikke visste hvor lenge de kunne greie det.
Varsku her!
NLF kunne da slå fast at situasjonen er alvorlig for deler av bransjen. -Våre gjentatte henvendelser til myndighetene og det politiske miljø om å redusere autodieselavgiften og til kjøpersiden (næringsorganisasjonene) om å akseptere nødvendige drivstofftillegg, må nå tas alvorlig. Det måtte være et Varsku her til de rette instanser.
Hva betyr økningen i dieselpris i din bedrift?
1. Har du fått kompensasjon for økte dieselkostnader?
2. Hvis svaret er nei, må du stoppe biler og permittere folk?
3. Hvis du må stoppe/permittere, hvor mange biler/ansatte gjelder det?
4. Hva mener du NLF bør gjøre i den aktuelle situasjonen?
Rådene vi fikk
De fleste av dem som svarte på dette spørsmålet, rådet NLF til å fortsette det politiske arbeidet mot politikere, myndigheter og media. Noen sa også at forbundet må jobbe mot transportkjøperne for å få dem til å akseptere prispåslag. Noen roste NLF for det de gjør og sa: Stå på! Og noen mente at nå måtte lastebileierne ty til kjørestopp eller andre former for aksjon, men disse var få.
To tre stykker sa at vi måtte gjøre som franskmennene og aksjonere mer synlig, slik at vi oppnår mer.
Hva med andre land?
Til det er å si at franskmennene aksjonerer ofte og synlig. Det gjorde de også mot dieselprisene, f eks i 2000. De oppnådde ikke så mye med det. Men det ble opprettet en refusjonsordning, slik at lastebileiere kan søke refusjon hvis de kjøper mer enn 10 000 liter diesel i året. Refusjonen er ikke stor, men det er jo noe. Belgia har også en beskjeden refusjonsordning.
Aktuelt nå
I disse dager pågår forhandlinger mellom de tre partier som skal danne regjering. Midt i oktober kommer forslag til statsbudsjett fra sittende regjering. Det forslaget kommer neppe til å bli vedtatt. Den nye regjeringen ønsker nok å komme med en såkalt tilleggsproposisjon for å få behandlet et budsjett de kan stå for. Det er det forslaget som blir mest interessant å forholde seg til. For NLF gjelder da å finne noe i regjeringspartienes programmer som kan brukes når vi skal i høringsmøter i Finanskomiteen og i Samferdselskomiteen, som nå har skiftet navn til Transport og kommunikasjonskomiteen. I tillegg kommer vi til å arbeide direkte mot de politiske partiene, også de som er i opposisjon.
NLF har også tradisjon for å være aktiv overfor Samferdselsdepartementet og dets politiske ledelse. Det blir vi også i tiden som kommer.
I det næringspolitiske arbeidet er det viktig med tyngde. Derfor er det viktig at NLF representerer flest mulig og at vi kan alliere oss med andre organisasjoner som deler våre synspunkter. Det kan være ulike organisasjoner alt etter hvilken sak vi arbeider med. Eksempler på organisasjoner er Transportbedriftenes Landsforening, Norges Taxiforbund, Opplysningsrådet for Veitrafikken, NAF, MEF, Transportarbeiderforbundet og Yrkestransportforbundet for å nevne noen. Egen størrelse er viktig og allianser er også viktige.
Informasjonen fra spørreundersøkelsen
Denne har hittil blitt brukt slik:
I brev til regjeringsforhandlingene på Soria Moriales her. (Innspill om næringsutvikling til de pågående regjeringsforhandlinger.
Viktige punkter å ta hensyn til for norsk transportbransje og øvrig norsk næringsliv)
Brev til transportkjøperne, som vi har nevnt.
I utspill overfor media. Saken (og NLF) ble veldig godt dekket i mange media, blant annet NRK TV og radio og en rekke aviser over hele landet. Flere av NLFs medlemmer og tillitsvalgte har også stått fram i media og fortalt om hvordan dette virker i deres bedrift.
I tillegg har NLF laget en årskalkulator pånettstedet,
Der er det også lagt ut en annen kalkulator, og begge disse kan medlemmene bruke i sitt kalkylearbeid.
Det er viktig at medlemmene selv står på for å få kompensasjon for økte kostnader.
Sørg for å få inn en klausul i nye kontrakter, som åpner muligheten for å kunne justere når kostnadene løper løpsk. Vi vet at dette ikke er enkelt. Nettopp derfor prøver vi å gi dere verktøy og argumenter, som kan hjelpe.