Avtalen om ferjen ble undertegnet i juni 2005. Den nye ferjetypen skal representere en virkelig nytenkning innen moderne sjøtransport, og Drammen havn har store forventninger til denne forbindelsen. -Franskmennene har undersøkt mulighetene for anløp i flere norske havner, men har valgt Drammen på grunn av byens sentrale beliggenhet i forhold til Europa og byens sentrale beliggenhet på Østlandet. Vi har også store kjøle- og termolagre og en infrastruktur som kan videreutvikles til å møte fremtidens transportbehov, sa Maritim sjef i Drammen havn, Ivar A. Vannebo.
Mer enn frukt og fisk
En vesentlig grunn til at de franske initiativtakerne har valgt Norge framfor de andre skandinaviske landene er mulighetene for returlast. Superferjen skal blant annet frakte frukt og grønnsaker fra Europa til det norske, og deler av det svenske markedet. I retur vil ferjen ta med seg fisk i retur til Boulogne, mener franskmennene.
Ferjen blir en ren godsferje med plass til 85 trailerhengere eller 63 vogntog. På sikt ser man for seg at trekkvogner og sjåfører ikke skal bli med på overfarten. Dermed sparer man både plass og utgifter til sjåfør dette døgnet.
Også lasting og lossing skal skje svært raskt, slik at det går under et døgn før en trailer leveres på kaia i Drammen til den ruller på franske veier i Nord-Frankrike.
Ikke passasjerer
Trailerferjen skal gå i skytteltrafikk mellom Boulogne og Drammen, hvilket innebærer tre avganger i uken fra Norge og tre fra Frankrike. Det legges ikke opp til passasjertrafikk.
Bekymret
Det folkene i Drammen havn håper på, er at fisketrailerne skal velge den nye superferja, i stedet for vanlig ferje fra Oslo til Danmark. Allerede få dager etter at nyheten om den nye ferja ble presentert, uttrykte avisen Drammens Tidende bekymring for at den ekstra tungbiltrafikken til ferjehavna vil skape kaos og støy. For at den skal bli et aktuelt alternativ, må også ferja ha den helt riktige ruteplanen, slik at fersk fisk når markedet i nøyaktig rett tid.