For det andre foretok man endringer i tabellen for miljødifferensiert årsavgift. Tabellen ble endret, samtidig som man prisjusterte de gamle avgiftene for biler t.o.m. utslippskrav Euro 2. Det nye i tabellen for 2005 er at også biler med Euro 3-motor (og Euro 4- og Euro 5-motor) nå får avgift. Euro 3-bilen i vektklassen over 20.000 kg får eksempelvis 2.612 kr/år i miljødifferensiert årsavgift, mot kr. 0 i 2004. Dette gir prosentvis store økninger for mange lastebileiere.
Det viser seg nå at mange lastebileiere ikke har fått med seg disse avgiftsendringer, som NLF selvfølgelig forsøkte å unngå på vegne av medlemmene og som vi tok opp i vårt møte med Stortingets finanskomité.
Nedenfor finner du linker til stoff om saken, herunder til Toll- og Avgiftsdirektoratets aktuelle avgiftsrundskriv.
http://www.toll.no/regelverk/saer_avg/gjeldene/mo4-vaars.pdf
http://www.lastebil.no/xp/pub/loddrett_venstre/pressemeldinger/46805
http://www.lastebil.no/xp/pub/loddrett_venstre/nyheter/48428
Det viser seg nå at mange lastebileiere ikke har fått med seg disse avgiftsendringer, som NLF selvfølgelig forsøkte å unngå på vegne av medlemmene og som vi tok opp i vårt møte med Stortingets finanskomité.
Nedenfor finner du linker til stoff om saken, herunder til Toll- og Avgiftsdirektoratets aktuelle avgiftsrundskriv.
http://www.toll.no/regelverk/saer_avg/gjeldene/mo4-vaars.pdf
http://www.lastebil.no/xp/pub/loddrett_venstre/pressemeldinger/46805
http://www.lastebil.no/xp/pub/loddrett_venstre/nyheter/48428