”Kortversjonen” vedr. de mest aktuelle avgifter er prisomregning i tråd med forventet prisstigning (som ligger rundt 1,8 prosent), knapt nok noen nevneverdige endringer og sånn sett ikke noe spesielt å glede seg over.

Når det gjelder samferdselsbudsjettet, ser Bondevik-regjeringens forslag til statsbudsjett for 2006 ikke ut til å være fullt ut i samsvar med Stortingets vedtak i forbindelse med behandlingen av Nasjonal transportplan 2006-2015. Vi hadde jo forventet at Regjeringen ville ta Stortingsflertallet på alvor og bevilget 1 mrd kr mer til veg, men vi kan foreløpig ikke se at økningen er på mer enn om lag halvparten av dette.

Nedenfor følger en oversikt over aktuelle hovedpunkter etter en første gjennomlesning av budsjettet:

Fra forslag til Skatte- avgifts- og tollvedtak (Finansdepartementet)

Dokumentet kan i sin helhet hentesher:

Kortversjonen vedr. de mest aktuelle avgifter er prisomregningi tråd med forventet prisstigning (som ligger rundt 1,8 prosent).

Drivstoffavgiftene:

Autodieselavgift:
Svovelfri (10 ppm eller mindre) øker 5 øre/liter til 2,97 kr/liter eller 1,7 % Lavsvovlet
(mellom 10 ppm og 50 ppm) øker 5 øre/liter til 3,02 kr/liter eller 1,7 %
CO2-avgift, mineralolje, øker 1 øre/liter til 0,53 kr/liter eller 1,9 %

Sum drivstoffavgifterblir derved mellom 3,50 og 3,55 kr/liter, til sammen opp 6 øre/liter.
I følge Norsk Petroleumsinstitutt har det vært en fullstendig overgang til svovelfri autodiesel i løpet av første kvartal 2005.

Vektårsavgiftenforeslås prisomregnet med 1,8 %
Det er en liten endring for lastebiler i vektgruppen 7,5 tonn til 12 tonn: Nå vil disse inngå i vektårsavgiftssystemet (i stedet for å ha årsavgift.) Dette gir marginale utslag i form av avgiftsendringer for dem det gjelder. Derfor er også tabellen for miljødifferensiert årsavgift for dieseldrevne kjøretøyer utvidet med egne satser for den nye, lavere vektklassen 7.500 kg – 11.999 kg.

Omregistreringsavgiftenforeslås prisomregnet med 1,8 %
Departementet opplyser at den vurderer å sende på høring et forslag om å innføre merverdiavgift på avansen også ved bruktbilomsetning. Et slikt system kan helt eller delvis erstatte dagens omregistreringsavgift.

Miljøavgiftene på klimagassene HFK og PFKforeslås prisomregnet med 1,8 %.

Avskrivningssatsen i saldogruppe c) (lastebiler og vogntog) er ikke endret.

Regjeringen omtaler også opptrappingen av arbeidsgiveravgiften i tråd med de planlagte endringer: (sone 3 opp fra 10,2 pst til 12,1 pst.), (sone 4 opp fra 9,5 pst til 11,7 pst).

Fra forslag til Samferdselsbudsjett (Samferdselsdepartementet):

Dokumentet kan i sin helhet hentesher:

Kortversjonen her er reelle økninger til vegformål; Det foreslås 4,3 prosent økning i forhold til saldert 2005-budsjett. Regjeringen har likevel ikke – så vidt vi kan forstå foreløpig – innarbeidet en økning i rammen til vegformål som er i tråd med Stortingets NTP-vedtak, men tekniske omlegginger i budsjettet mht regnskapsføringen av merverdiavgift i statsforvaltningen gjør det vanskelig å sammenlikne en del tall. Økningen på 4,3 prosent utgjør om lag 550 mill. kroner i forhold til saldert budsjett 2005. Det heter likevel at ”Hovedprioriteringene i Nasjonal transportplan 2006-2015 er i all hovedsak fulgt opp.”

Til trafikktilsyn, drift og vedlikeholder det avsatt 5,7 mrd kroner eller 1 % økning fra saldert budsjett 2005. Departementet legger til grunn at Statens vegvesen stadig tar ut mer av gevinsten som følge av konkurranseutsettingen. Enkelte poster reduseres beløpsmessig; Det foreslås for eksempel noe mindre penger til dekkelegging (asfalt) enn i 2005, om lag 525 mill. kroner. NLF vet at i følge Vegdirektoratet trengs det om lag 800 mill. kr til asfaltering som et årlig standardnivå. Det foreslåtte nivået er altså for lavt.

Vi har samtidig merket oss uttalelsene til vegdirektør Søfteland, som er "urolig", fordi forfallet av vegnettet vil fortsette.

Til riksveginvesteringer, inkl Bjørvika og forsøksordningene, er det avsatt 5,2 mrd. kr eller en økning på 4,5 % fra saldert budsjett 2005. Det er gitt førsteprioritet å sikre rasjonell anleggsdrift for igangsatte prosjekter både på stamvegnettet og på det øvrige riksvegnett.
Det er innarbeidet relativt stor satsing på rasutbedring (rasutsatte strekninger og punkter) og å utbedre 17 tunneler til fri høyde 4,2 m, deriblant Haukelitunnelene på E 134.

Riksvegferjetakstene får takstøkning 3 %, og dagens ferjetilbud forventes videreført.
(Økte bevilgninger til ferjedriften går til økning av økte ferjekostnader pga høy oljepris!)
Innføringen av et evt. nytt riksregulativ for ferjetakster er utsatt til årsskiftet 2006/07.

Det vil bli gjennomført 20.000 færre tungtransportkontroller (ned til 250.000),men det vil bli lagt økt vekt på at kontrollene utføres på steder og til tider da de ventes å gi best trafikksikkerhetseffekt. Økt kvalitet på kontrollene vil bli prioritert fremfor økt kvantitet.
Dette er NLF glad for.

Det satses påøkt innsats på forskning og utvikling.