1. Byområdene

Her vil man nå spesielt sette fokus på faktorer som påvirker godstransport i by. Departementet uttaler blant annet: ”Godstransport har hatt mindre oppmerksomhet i byforskningen. Det er imidlertid en økende erkjennelse av at effektiv og i vid forstand miljøvennlig godstransport er like viktig for bymiljøet som effektiv persontransport.” Man vil bl.a. se på faktorer som påvirker beslutninger knyttet til godstransport i by og hvordan areal- og transportpolitikken påviker beslutninger om godstransport i by.

2. Det regionale Norge

Her heter det bl.a. at infrastrukturens og transporttilbudets betydning i regional utvikling er et komplekst tema som gjør det nødvendig å satse på langsiktig kunnskapsutvikling. I tillegg bør det utvikles mer kunnskap om hvordan tunge infrastrukturinvesteringer i en region påvirker de øvrige regionene.

3. Næringslivets transporter

Her heter det bl.a. at kunnskap om næringslivets transporter bl.a. skal bedre grunnlaget for å kunne vurdere hvor sterkt hensynet til næringslivet skal vektlegges i utformingen av transportpolitikken. På mange måter vil de viktigste forskningsoppgavene være å finne gode metoder for å forutse og påvirke transportutviklingen.

Veksten i godstransportarbeidet er nær knyttet til den økonomiske veksten generelt og næringslivets lokalisering. Det er derfor viktig å knytte kunnskap om drivkrefter for økonomisk vekst og lokalisering til næringslivets framtidige krav til godstransporter. I tillegg kan departementet konstatere at gods forflyttes raskere, lengre og oftere enn tidligere, og økende grad av mobilitet vil trolig kjennetegne den framtidige utviklingen innen godstransport.

4. Transportsikkerhet

Oppfølging av nullvisjonen om at ingen skal omkomme og minimering av alvorlig skadde gir en rekke forskningsmessige utfordringer. Det er behov for forskning som kan bidra til bedre risikoforståelse og kunnskap.

5. IKT i transportsektoren

Økt bruk av IKT vil kunne gi bedre utnyttelse av eksisterende infrastruktur, forbedre sikkerheten og styrke miljøvennlige transportløsninger. Departementet skriver at ”Potensialet kan bare realiseres dersom det satses på en kombinasjon av teknologiutvikling og –anvendelse”.

6. Organisering, styring og marked

Reformer i sektoren stiller nye krav til myndigheter og aktører. Det er behov for forskningsbasert kunnskap som bl.a. kan belyse hvordan kan hensynet til demokrati og samordning og kan ivaretas.

7. Miljøeffektiv transportteknologi

Departementet skriver at det er betydelige miljøgevinster å hente gjennom mer ressurseffektiv og mindre miljøbelastende teknologi, og at det er behov for å framskynde bruken av nye drivstoff og teknologier som kan redusere CO2-utslipp og øvrige miljøskadelige utslipp fra transportsektoren.

8. Harde fakta

Samferdselsdepartementet tar sikte på å øke innsatsen for å sikre en tilstrekkelig tilgang til god statistikk på transportområdet.

Blant de åtte områdene vil Samferdselsdepartementet særlig prioritere forskning rettet mot sikkerhet, næringslivets transporter, IKT-bruk og miljøeffektiv transportteknologi. Samferdselsdepartementet vil i samråd
med bl.a. Forskningsrådet vurdere mulighetene for å etablere et transportforskningsprogram, som i første rekke rettes mot næringslivets transporter og intelligente transportsystemer (ITS).

Les pressemeding fra Samferdselsdepartementet her

Rapporten: Strategi for tele- og transportforskning 2006-2009