For varmt – eller kaldt?
Skiller noen hjulbremser seg ut med høy (eller lav) temperatur er dette et signal om at noe er galt. Mer varme = kraftigere brems. Men problemet kan også være at et eller flere hjul har tregere brems eller at returfjærene som sitter utvendig er for kraftige. Dette kan gi ok bremser når det virkelig klemmes til, men at det ved forsiktig kjøring bare er de bremsene med minst intern motstand som faktisk bremser. Er du en forsiktig sjåfør som sjelden bremser kraftig opp, så kan du være mer utsatt hvis du ikke har tilpasset bremsene.

Sjekk og sammenlign
Derfor: sjekk temperaturen på alle hjul og sammenlign. Spør bilverkstedet ditt om hvor stor temperaturforskjell som aksepteres. Det er svært god økonomi i at alle hjulene bremser likt. I tillegg får du et mer trafikksikkert vogntog.

Er du en bileier som ønsker å gå systematisk til verks, så investerer du noen kroner i en temperaturmåler, og foretar kontroll selv hver gang du kobler til en ukjent tilhenger.

En slik temperaturmåler kan være en billig forsikring mot feil tilpassede bremser. Når kommer alle bremseprodusentene med en temperaturføler innebygd i for eksempel ABS sensoren som standard?