På konferansen ble det fortalt at 27 slike busser siden 2003 har kjørt mer enn 1 million kilometer og transportert mer enn 4 millioner personer i 9 europeiske byer – med null utslipp til luft og uten noen andre slags ulykker eller uhell.
Disse hydrogen-bussene var del av det CUTE-prosjektet som nettopp er avsluttet.
Bussene i CUTE-prosjektet bruker hydrogen som ”brensel” til brenselcellene for å produsere strøm til drift av en elektrisk motor – med null utslipp. CUTE-prosjektet har vært meget omfattende og inneholdt viktige elementer som:

  • Design, konstruksjon og drift av ni ulike hydrogen leveringskjeder og drivstoffstasjoner. P
  • roduksjon og konsum av mer enn 192 tonn hydrogen; 100 tonn fra fornybare kilder.
  • Nesten 9 000 drivstoffyllinger til bussene, uten uhell.
  • Mer enn 90% regularitet på bussene.

Nå lanseres et nytt prosjekt: ”Hydrogen for Transport”, som skal omfatte rundt 200 hydrogendrevne kjøretøyer i daglig drift rundt om i Europa. Prosjektet vil også omfatte et leveringsopplegg for hydrogen. Det nye prosjektet skal støttes av EU med EUR 48 millioner, og EUR 105 millioner skal være offentlig/private midler.
Kilde: IRU