Saken er klar, etter at EU-komiteen behandlet saken på sitt møte i Brussel fredag.
EU innførte krav om digital fartsskriver fra 1. mai i år. Tidspunkt for innføring i Norge og i de andre EØS-landene har vært utsatt i påvente av behandling i EØS-komiteen.
- Det innebærer at det ikke lenger er mulig å førstegangsregistrere kjøretøy som omfattes av kjøre- og hviletidsbestemmelsene med analog fartsskriver. Det har lenge vært informert om at når kravet trer i kraft i Norge, vil det skje med umiddelbar virkning og at det ikke blir overgangsordninger, sier Gry Roland i Statens vegvesen.
Utvidet krav
Endringen medfører også utvidet framleggelsekrav ved kontroll, for å sikre dokumentering av kjøre- og hviletid inntil 22 dager.
De endrede kravene innebærer at sjåfører av kjøretøy med både analog og digital fartskrivere må kunne dokumentere kjøre- og hviletid i de siste 22 dagene. Sjåfører i kjøretøy med analog fartskriver må altså medbringe diagramskiver for inneværende uke, samt de forutgående 15 dager.
Datamaskin
Høsten 2005 ble det introdusert en ny digital fartskriver for busser og lastebiler innen EU- og EØS-området som brukes til kjøre- og hviletidsregulert trafikk. Etter hvert som bilparken skiftes ut, vil den nye fartskriveren totalt erstatte den nåværende fartskriveren. Den digitale fartskriveren er egentlig en liten datamaskin, som installeres i kjøretøyet. Informasjon om sjåførens aktiviteter og hvordan kjøretøyet brukes lagres fortløpende i fartskriveren.
Hver enkelt sjåfør som skal kjøre en bil med digital fartskriver må ha sitt eget sjåførkort, som skal settes inn i fartskriveren før kjøringen påbegynnes. Dette kortet vil lagre informasjon om den enkelte sjåførs kjøring og er derfor personlig. På samme måte vil hver transportbedrift ha bedriftskort, som skal brukes for å markere hvilken bedrift som har ansvaret for bruken av kjøretøyet og den aktuelle transporten, samt laste ned data fra fartskriveren.