Mest sannsynlig stiger den tyske avgiften ved 1,1 eurocent per kilometer fra nyttår. Samtidig skal vektårsavgiften for tyske lastebiler settes ned og det vil bli gitt et tilskudd til tyske lastebilbedrifter, som ønsker å investere i nye EURO 5 kjøretøyer.
Vedtaket er gjort i regjeringen, og med vanlig behandlingstid vil endringene skje per 1. januar 2007.
Fra andre EU-land hevdes det at justeringene av avgifter, som bare tyske lastebilbedrifter får nyte godt av, er konkurransevridende. I så fall, vil de være mot grunntanken i EU. Dette er selvsagt Tyskland uenig i og viser blant annet til at andre lands lastebileiere tidligere har kunnet motta tilskudd til innkjøp av EURO 3 kjøretøyer. Andre land har også benyttet seg av muligheten for å ha EUs minimums vektavgift. Det hevdes imidlertid at dette utgjør bare rundt halvparten av det tyske lastebilbedrifter nå muligens får. Det er nedsatt en arbeidsgruppe som ser på hvordan Tyskland skal kunne gi en EU-godkjent støtte til sine lastebilbedrifter.
Kilde: ITD