Norsk Logistikkbarometer er en undersøkelse om norske bedrifters syn på logistikk. Den er finansiert av DHL Express Norge, og publiseres hvert annet år.
Landtransport viktigst
Virksomhetene i undersøkelsen mener fortsatt at landtransport er den viktigste transportformen, og de gir klart uttrykk for at de ikke er tilfreds med den samferdselspolitiske satsningen på veinettet. Imidlertid sier flere enn tidligere nå at jernbane- og båttransport blir viktigere i den kommende treårsperioden. Det skyldes trolig det offentliges satsing på effektive knutepunkter i de senere år.
57 prosent av respondentene vil ha hovedveinettet bygd ut, mens 14 prosent mener det samme om tilslutnings- og fylkesveier. Generelt sier to av tre bedrifter at de ønsker økt satsing på vei.
Én av fem vurderer utflagging
I undersøkelsen ble også bedriftene spurt om tilbøyeligheten til å flytte virksomhet utenlands. 11 prosent oppgir at de allerede har flyttet hele eller deler av virksomheten utenlands på grunn av logistikkforhold i Norge. I tillegg sier ni prosent av dem som ikke har flagget ut transportvilkårene i Norge er grunnen til at de vurderer å gjøre det samme.
Fullstendig rapport kan lastes nedher
Landtransport viktigst
Virksomhetene i undersøkelsen mener fortsatt at landtransport er den viktigste transportformen, og de gir klart uttrykk for at de ikke er tilfreds med den samferdselspolitiske satsningen på veinettet. Imidlertid sier flere enn tidligere nå at jernbane- og båttransport blir viktigere i den kommende treårsperioden. Det skyldes trolig det offentliges satsing på effektive knutepunkter i de senere år.
57 prosent av respondentene vil ha hovedveinettet bygd ut, mens 14 prosent mener det samme om tilslutnings- og fylkesveier. Generelt sier to av tre bedrifter at de ønsker økt satsing på vei.
Én av fem vurderer utflagging
I undersøkelsen ble også bedriftene spurt om tilbøyeligheten til å flytte virksomhet utenlands. 11 prosent oppgir at de allerede har flyttet hele eller deler av virksomheten utenlands på grunn av logistikkforhold i Norge. I tillegg sier ni prosent av dem som ikke har flagget ut transportvilkårene i Norge er grunnen til at de vurderer å gjøre det samme.
Fullstendig rapport kan lastes nedher