Fra strukturundersøkelsen, som ble foretatt i 2005, ble det i alt registrert 9 699 foretak i godstransportnæringen. Men selv om aksjeselskapene utgjør bare 25 prosent av antall selskaper som driver med landtransport på vei, representerte de en dominerende del av omsetningen. I 2005 var den samlede omsetningen for godstransporten på vei 30,6 milliarder kroner. For aksjeselskapene innen næringen utgjorde omsetningen samme år hele 21,6 millioner kroner, en andel på rundt 71 prosent.
Sammenlign med resten av næringslivet
I tabell 1er regnskaps- og nøkkeltall for aksjeselskapene listet opp for godstransporten på vei og for det samlede innenlandske næringsliv. Definisjon av nøkkeltall er gjort nederst i tabellen. Tabellen vil således kunne være et egnet hjelpemiddel for NLF medlemmer, også for ikke aksjeselskaper, i analysen av egne tall. For NLF som ledende næringsorganisasjon for godstransporten på vei, er dette et viktig faktagrunnlag i forbundets arbeid overfor myndigheter, politikere, media og samfunnet for øvrig. Tall for 2006 er blitt lovet fra SSB tidlig på høsten.
Tilfredsstillende utvikling
Fra 2004 til 2005 var det en nedgang i antall aksjeselskaper på 104 4,2 prosent. Utviklingen i næringen kommende år er vanskelig å forutsi. Men at flere aksjeselskaper vokser gjennom oppkjøp eller gjennom fusjoner, ser vi klare indikasjoner på.
Sammenlignet med næringslivet for øvrig har godstransporten på veg hatt en tilfredsstillende utvikling i omsetningen fra 2004 til 2005. Kostnadene følger etter med den samme utviklingstakt, og har resultert i en uendret driftsmargin i prosent. Driftsresultatet i prosent av driftsinntektene for begge årene ligger på 4,7 prosent, mot 6,9 og 7,6 for det øvrige næringsliv. Dette gir en nivådifferanse på 2,9 prosentpoeng eller 38 prosent.
Burde vært bedre
Sett ut fra at godstransporten på vei er kapitalintensiv, konkurransen og risikoen i markedet er stor, menneskeavhengigheten og konkurransen om sjåfører er stor, burde driftsmarginen ligget på et langt høyere nivå. Til tross for en positiv utvikling er situasjonen den samme for egenkapitalen og soliditeten i næringen. Målet bør være å komme opp på det samme nivået som næringslivet det sammenlignes med. Når det gjelder likviditetsgraden, finner man det samme nivået. De øvrige nøkkeltall overlates til leserens egen bedømming.
De grafiske fremstillingene gir en god oversikt over den økonomiske tilstanden i det enkelte fylket i landet,driftsmargin ogegenkapital.
Sammenlign med resten av næringslivet
I tabell 1er regnskaps- og nøkkeltall for aksjeselskapene listet opp for godstransporten på vei og for det samlede innenlandske næringsliv. Definisjon av nøkkeltall er gjort nederst i tabellen. Tabellen vil således kunne være et egnet hjelpemiddel for NLF medlemmer, også for ikke aksjeselskaper, i analysen av egne tall. For NLF som ledende næringsorganisasjon for godstransporten på vei, er dette et viktig faktagrunnlag i forbundets arbeid overfor myndigheter, politikere, media og samfunnet for øvrig. Tall for 2006 er blitt lovet fra SSB tidlig på høsten.
Tilfredsstillende utvikling
Fra 2004 til 2005 var det en nedgang i antall aksjeselskaper på 104 4,2 prosent. Utviklingen i næringen kommende år er vanskelig å forutsi. Men at flere aksjeselskaper vokser gjennom oppkjøp eller gjennom fusjoner, ser vi klare indikasjoner på.
Sammenlignet med næringslivet for øvrig har godstransporten på veg hatt en tilfredsstillende utvikling i omsetningen fra 2004 til 2005. Kostnadene følger etter med den samme utviklingstakt, og har resultert i en uendret driftsmargin i prosent. Driftsresultatet i prosent av driftsinntektene for begge årene ligger på 4,7 prosent, mot 6,9 og 7,6 for det øvrige næringsliv. Dette gir en nivådifferanse på 2,9 prosentpoeng eller 38 prosent.
Burde vært bedre
Sett ut fra at godstransporten på vei er kapitalintensiv, konkurransen og risikoen i markedet er stor, menneskeavhengigheten og konkurransen om sjåfører er stor, burde driftsmarginen ligget på et langt høyere nivå. Til tross for en positiv utvikling er situasjonen den samme for egenkapitalen og soliditeten i næringen. Målet bør være å komme opp på det samme nivået som næringslivet det sammenlignes med. Når det gjelder likviditetsgraden, finner man det samme nivået. De øvrige nøkkeltall overlates til leserens egen bedømming.
De grafiske fremstillingene gir en god oversikt over den økonomiske tilstanden i det enkelte fylket i landet,driftsmargin ogegenkapital.