Dette tilsier at vi ikke får frem det rette bildet av konkurransen fra danske og andre europeere - hollendere spanske lastebiler, og kampen om de store godsmengdene av ferskvarer fra og til landet. Dette er transporter hvor følsomheten når det gjelder lønnsnivået til sjåførene er mindre, og transportene avhengige av stor kompetanse i organisering og gjennomføring, driftsopplegg og kapital.
Den totale mengden gods transportert med lastebil over grensen på vei økte med 33 prosent i perioden, og de norske lastebilenes grensetransport med 19 prosent.
Statistikken viser således at norskregistrerte biler mister markedsandeler, og da spesielt i forhold til tyske, polske og baltiske transportører. For norske biler er det en nedgang i disse årene fra 51 prosent til 46, og de andre nevnte landene har en økning fra 3 til 8 prosent.
Også for de øvrige nordiske landene er det en nedgang i grensetransporten til og fra Norge, idet disse også taper i konkurransen til øst europeerne. Vi kan nå se en utvikling, der også polske transportører begynner å tape i konkurransen, ved at kostnadsnivået stiger. Konkurransen norske transportører kommer til å stå overfor, kommer lenger og lenger syd fra i Europa og fra de ny EU medlemmene. Dette gjelder særlig transporter hvor lønnskostnadenes andel av totalkostnaden er stor. Samtidig har de i dag anledning til å utføre tredje landstransporter, og utnytter denne muligheten i stor grad. Går en videre ned i statistikken og ser på vareslagene som transporteres, er dette varer hvor bearbeidingsverdien er lav, og kravene som stilles til utførelsen av transporten, ikke er de samme som ved transporter av ferskvarer utført med et høyteknologisk transportmateriell.
Der godsmengden har økt mest i disse årene, er innen ferskvarer fiskeprodukter ut av landet og grønne varer inn, og det er her vi også fremover vil få den største veksten og konkurransen inn lastebilnæringen