Tidligere var det et punkt i den årlige periodiske kjøretøykontrollen (PKK) at fartskriver skulle ha vært gjennom 2-årskontrollen. Hvis så ikke var tilfellet, fikk man en bemerkning om det. Slik er det ikke lenger. Etter endringer i PKK-forskriften i 2004, ble dette kontrollpunktet fjernet, fordi man i Vegdirektoratet mente at dette hørte til under de ordinære kjøre- og hviletidskontrollene.
Vi gjør oppmerksom på at reglene for 2-årskontrollen for fartskriveren fortsatt gjelder i henhold til forordning (EØF) 3821/85, selv om dette ikke lenger blir kontrollert i forbindelse med PKK.
Man risikerer å bli stanset, bøtelagt som bileier, og få krav om omgående kalibrering ved nærmeste verksted hvis kjøretøyet blir påtruffet og kontrollert ute langs vei, når 2-årskontrollen av fartskriver ikke er foretatt innen fristen.
Sørg for å ha med mange nok diagramskiver
Etter at de nye bestemmelsene ble innført i EU(EØS) 11. april i år, er det blitt krav om å medbringe flere diagramskiver enn før. Nå er det krav om å medbringe diagramskiver fra inneværende uke og de siste forutgående 15 kalenderdager. Fra 1.1. 2008 er det krav å medbringe diagramskiver for de siste 28 kalenderdager. Med digital fartskriver er kravet at sjåføren skal ha med sjåførkortet og nok papir til å kunne ta utskrift.