Klimakvotene er utstedt av FN og kalles CER (Certified Emission Reduction). Disse er en del av Kyoto-avtalens globale mekanisme for å bekjempe klimatrusselen. Dette er et kvalitetsstempel for en offisiell klimakvote som både garanterer reduksjon i klimagassutslipp og støtter bærekraftig utvikling i u-land. Gjennom å kjøpe en FN-godkjent klimakvote, finansierer Konkurrenten.no AS klimareduserende tiltak.
- Faktum er at det nå årlig reiser omkring 450.000 passasjerer med ekspressbussene langs E18 Sørlandet Oslo. Vi vet at omkring 40% av disse ville valgt personbilen dersom ikke ekspressbussene var et alternativ, forteller busselskapet. De viser til transportfaglige undersøkelser, som forteller at det gjennomsnittlig sitter 1,4 personer i hver personbil under såkalte mellomlange reiser, reiser på 100-400 km. Bortfall av ekspressbusstrafikken ville derfor medført 180.000 personbilreisende, ca 493 daglig, på E18. Dette tilsvarer ca 128.571 nye personbiler på E18. Med et forbruk på 0,5 liter pr mil og en gjennomsnittlig reiselengde på 250 km, ville dette betydd et forbruk på 1.607.137 liter drivstoff ekstra! En blanding 40/60 mellom diesel og bensin som drivstoff, gir et CO2-utslipp på 3.945 tonn! Konkurrenten.no AS viser til en markedsandel på ca 33% på strekningen, og allerede før egne utslipp kompenseres ved kjøp av kvoter viser regnestykket et positivt resultat for Konkurrenten.no med 449 tonn CO2.
Busselskapet skal nå utarbeide en særskilt miljøplan som skal identifisere alle bedriftens forbedringsområder. Bl.a. er det allerede nå besluttet å kjøpe inn busser som oppfyller miljøkrav tilsvarende Euro 5, mens myndighetenes krav er Euro 4. Sjåførene kan også bidra til reduserte utslipp gjennom bevisst opptreden i forhold til redusert drivstofforbruk. Kurs for sjåførene i såkalt økonomikjøring inngår i planen.