Hvis vi skal dømme etter de reaksjonene vi har fått til nå, sier NLF-advokat Robert Aksnes, så medfører endringene ikke de store problemene for de transportørene som allerede har vært omfattet av reglene for kjøre- og hviletid og som planlegger deretter.
Men mange av de transportørene som fra før ikke var underlagt disse reglene, men som er det etter 1. august 2007, er mange både oppgitt, fortvilet og forbannet. I noen tilfeller blir det umulig å gjennomføre transporten på samme måte som tidligere. For eksempel, må nok en del transporter foregå med to sjåfører, i stedet for en. Det blir en ekstra utgift, som det ikke var kalkulert med da kontrakten ble inngått, fordi man ikke kjente til endringen.
Hovedbudskapet til lastebileierne blir at de må gjøre det som er nødvendig for å utføre oppdraget på lovlig vis og det må de sørge for å få kompensasjon for. Og dette er like mye en melding til transportkjøperne: Hvis myndighetene har endret rammebetingelsene for den transporten de skal ha utført, har også de et ansvar for å medvirke til at oppdraget skal kunne utføres på lovlig vis og lastebileieren må kompenseres for merutgiften.
Dramatisk for veivedlikehold
Til nå har man hatt unntak fra kjøre- og hviletidsbestemmelsene for kjøretøyer som brukes i forbindelse med kloakkrensing, flomsikring, vann-, gass- og elektrisitetsforsyning, vedlikehold av og tilsyn med veier, innsamling og fjerning av husholdningsavfall, telegraf- og telefontjeneste, radio- og fjernsynskringkasting, samt peiling av radio- eller fjernsynssendere eller mottakere.
Det nye nå er at unntaket bare gjelder hvis transporten foregår innenfor en radius på 50 kilometer fra der hvor kjøretøyet er hjemmehørende. Dette er en særnorsk regel, som norske myndigheter ikke hadde vært nødt til å innføre. NLF sa dette allerede i sitt høringssvar i april i år, hvor forbundet blant annet minnet om at Norges veinett og topografi, avviker vesentlig fra den øvrige del av Europa. NLF mente at det derfor var viktig at dette legges til grunn både når det gjelder unntaksvurderinger, og hvordan regelverket håndheves. NLF mente derfor at de unntakene som vi hadde da, måtte videreføres, slik at regelverket ble tilpasset våre naturgitte forhold.
NLF ble ikke hørt på dette punktet, sier Robert Aksnes, som mener at myndighetene umulig kunne se konsekvensene av den endringen de nå har vedtatt. Den korte fristen som er gitt, er under enhver kritikk. Her må enkelte installere fartskriver, sette seg inn i reglene, ansette flere sjåfører og lage nye planer for transportene. Reglene får også betydning for allerede inngåtte avtaler.
-Vi mener det er noe uklart hvordan man skal tolke uttrykket der hvor kjøretøyet er hjemmehørende, mener NLF-advokaten. Er det bedriftens forretningsadresse? Er det der hvor bilen vanligvis er stasjonert? Eller er det der hvor sjåføren bor? Dette er ikke klart ut fra forskriften.
-Uansett; endringen er dramatisk for disse transportørene, sier Aksnes. Kontraktene for høstens veivedlikehold og vinterens brøyting er allerede inngått. Hvis bilen kjører utenfor 50-kilometers radiusen, må sjåføren følge kjøre- og hviletidsregelen. Da er det to muligheter: Bilen må stanse og stå mens sjåføren hviler, noe som vil gjøre det mer trafikkfarlig å ferdes på veien, og i noen tilfeller kan føre til at veien må stenges. Eller så må det følge med to sjåfører på bilen, slik at den andre kan overta mens den første hviler. Det medfører en kraftig kostnadsøkning, som transportøren selvsagt må kreve kompensasjon for. Høstens veivedlikehold, for eksempel asfaltering, vil med de endrede forutsetningene føre til høyere kostnader. Enkelte prosjekter vil kunne bli forsinket. Kontraktene for brøyting kommende vinter er inngått for lengst og før transportøren visste om denne endringen og kunne legge det inn i prisen. Men dette er en endret forutsetning, som transportkjøperen må betale for.
Når det gjelder veivedlikehold, så er oppdragsgiveren for eksempel Mesta eller en annen av de store entreprenørbedriftene. De får sitt oppdrag fra Statens vegvesen, som jo er de som innfører de nye forutsetningene. Da regner vi det som en selvfølge at de også dekker økte kostnader, sier Robert Aksnes.
Innføringen av 50 km-radius fører også føre til en konkurransevridning til fordel for den lokale transportøren eller brøyteren. Hvis oppdraget er innenfor en radius av 50 km, er transporten ikke underlagt reglene for kjøre- og hviletid. Er oppdraget lengre unna, vil kjøre- og hviletidsreglene gjelde.
Inntransport av melk ikke lenger unntatt
Kjøretøy som brukes til henting av melk fra gårder og tilbakelevering av melkespann eller melkeprodukter som skal brukes til fôr hadde hittil unntak, men er nå omfattet av reglene for kjøre- og hviletid.
Den korte fristen fører til store praktiske problemer for planlegging og gjennomføring av transporten. NLF kan ikke godta en slik saksbehandling, og viser der til hva som er normal praksis ved vedtagelse av lover og forskrifter. Meieriprodusenten Tine BA har sendt et brev til Vegdirektoratet, hvor de ber om fortsatt unntak eller alternativt utsettelse på iverksettelse av reglene for kjøre- og hviletid for inntransport av melk fra gård. Vi vet ennå ikke hvordan myndigheten vil forholde seg til dette. Også her må transportørene må gå gjennom kjøreoppdragene sine og finne ut om de nye forutsetningene medfører ekstra kostnader, som må kompenseres.
Det kan også være fornuftig å se om transportene må administreres annerledes enn før. For eksempel, kan det være klokt å få mottaker altså meieriet til å stå for lossingen. Imens kan sjåføren hvile.
Positivt med oppdragsgivers medansvar
-Ifølge de nye bestemmelsene, har oppdragsgiver nå et ansvar for å medvirke til at transporten kan gjennomføres på lovlig vis, og dette er meget positivt, sier Robert Aksnes. Han oppfordrer medlemmene til å ta kontakt med sin oppdragsgiver, slik at de sammen kan finne den beste løsningen. -NLF har i mange år hevdet overfor myndighetene at også oppdragsgiver må ha et ansvar her, og der har vi blitt hørt, sier han.
Uakseptabel saksbehandling
NLF er kritisk til saksbehandlingen i denne saken. Den nye forskriften ble gjort kjent midt i ferietiden, og alt var helt nytt for de gruppene som til nå hadde vært unntatt fra bestemmelsen. De fikk i praksis ca 14 dager på seg til å få alt på plass, både å sette seg inn i reglene og iverksette de tiltak som var nødvendig. Utredningsinstruksen sier at lover og forskrifter av betydning for privat og offentlig forretningsvirksomhet skal normalt tre i kraft fra årsskiftet. Unntak må begrunnes særskilt. Dette har myndighetene ikke gjort i dette tilfellet.
Vi jobber intenst med dette nå og vil i løpet av få dager ta opp problemene med myndighetene, sier Robert Aksnes. NLF går først og fremst inn for at unntakene skal videreføres som før, eller at vi i alle fall får en utsettelse. Men nå er de nye reglene i realiteten innført. For transportørene gjelder det derfor å sette seg grundig inn i dem, gjennomføre de tiltakene som er nødvendig og sørge for å få kompensasjon før økte kostnader.