Situasjonen prekær
Vi har i Norge mellom 75 000 og 100 000 sjåfører for tungbil. Det er stor etterspørsel etter transport. Samtidig er det mangel på gode sjåfører.
Det generelle presset i arbeidsmarkedet merkes i transportbransjen. Det viste også en nettbasert spørreundersøkelse, som NLF nylig har gjennomført.
255 transportbedrifter manglet til sammen rundt 500 sjåfører. Anslått behov er 3 000 bare blant NLFs medlemsbedrifter.
Utdanningskapasitet i offentlig skole er 300 elever i året.
Behovet varierer
Transport er konjunkturfølsom
Sjåførbehovet varierer etter transportbehovet.
Ulike kompetansekrav til ulike transporttyper.
Kan variere fra landsdel til landsdel.
Behovet vil neppe bli mindre de nærmeste år.
Forbundet satser
NLF har allerede i flere år arbeidet med denne problematikken, blant annet gjennom en aktiv utdanningsspolitikk, satsing på opplæringskontorene og lærlingordningen, gjennom avtale med Forsvaret og andre tiltak:
NLF Skolen 1990.
Opplæringskontoret i Oslo 1990.
Avtale med Forsvaret siden 1996.
Formalisert samarbeid med ATL (Autoriserte Trafikklæreres Landsforbund) siden 1997.
IRU Academy 2000. (IRU = International road transport union)
Vestfoldmodellen
I Vestfold ønsket næringen å gjøre et aktivt framstøt for å avhjelpe problemet. Vestfoldmodellen er et forpliktende samarbeid mellom Folkeuniversitetet og 7 8 transportbedrifter og trafikkselskaper, som allerede er i gang i Vestfold. NLF støtter også dette prosjektet, og flere fylkesavdelinger er i gang med planer for liknende tiltak.
NLF-utvalg i arbeid
For tiden jobber et spesielt utvalg med disse spørsmålene, for å kunne foreslå både langsiktige og mer kortsiktige tiltak for å løse sjåførmangelen.