Situasjonen prekær

Vi har i Norge mellom 75 000 og 100 000 sjåfører for tungbil. Det er stor etterspørsel etter transport. Samtidig er det mangel på gode sjåfører.

Det generelle presset i arbeidsmarkedet merkes i transportbransjen. Det viste også en nettbasert spørreundersøkelse, som NLF nylig har gjennomført.

255 transportbedrifter manglet til sammen rundt 500 sjåfører. Anslått behov er 3 000 – bare blant NLFs medlemsbedrifter.
Utdanningskapasitet i offentlig skole er 300 elever i året.

Behovet varierer
• Transport er konjunkturfølsom

– Sjåførbehovet varierer etter transportbehovet.

• Ulike kompetansekrav til ulike transporttyper.

• Kan variere fra landsdel til landsdel.

• Behovet vil neppe bli mindre de nærmeste år.

Forbundet satser
NLF har allerede i flere år arbeidet med denne problematikken, blant annet gjennom en aktiv utdanningsspolitikk, satsing på opplæringskontorene og lærlingordningen, gjennom avtale med Forsvaret og andre tiltak:

• NLF Skolen 1990.

• Opplæringskontoret i Oslo 1990.

• Avtale med Forsvaret siden 1996.

• Formalisert samarbeid med ATL (Autoriserte Trafikklæreres Landsforbund) siden 1997.

• IRU Academy 2000. (IRU = International road transport union)

”Vestfoldmodellen”

I Vestfold ønsket næringen å gjøre et aktivt framstøt for å avhjelpe problemet. ”Vestfoldmodellen” er et forpliktende samarbeid mellom Folkeuniversitetet og 7 – 8 transportbedrifter og trafikkselskaper, som allerede er i gang i Vestfold. NLF støtter også dette prosjektet, og flere fylkesavdelinger er i gang med planer for liknende tiltak.

NLF-utvalg i arbeid
For tiden jobber et spesielt utvalg med disse spørsmålene, for å kunne foreslå både langsiktige og mer kortsiktige tiltak for å løse sjåførmangelen.