Neste år regner regjeringen med en prisstigning på 2,6 %. Trekkes denne fra, blir en ”ytterligere auke i vegsatsinga” redusert til 1,3 %. Statens vefgvesen antyder selv at de økte rammene bare vil tilsvare prisstigningen. Økningen på 575 millioner kroner som gjelder hele vegbudsjettet, bidrar ikke til å stoppe forfallet på vegene i Norge. Det øker årlig med 900 mill. kroner i følge vegvesenet. Det mangler etter vår mening fortsatt 400 millioner kroner for å stoppe forfallet, hevder NLF.

NLF mener det er positivt med en økning til trafikktilsyn, drift og vedlikehold av riksvegnettet og at drift og vedlikehold, særlig vinterdriften og tiltak mot svært ulykkesutsatte vegstrekninger, prioriteres. Vi synes også det er positivt at det brukes mer til vedlikehold av bruer og tunneler enn i 2007 og at legging av nytt asfaltdekke vil bli ført videre i 2008, sier NLF-direktøren.

NLF har i lang tid arbeidet for bedre vilkår på riksvegfergene. Heller ikke i år foreslår regjeringen noen endring for storbrukerkortet, men foreslår økte rabattsatser på sonekort og verdikort for kjøretøy, frå 45 prosent til 50 prosent fra 1. mai 2008. – NLF beklager at ikke næringen blir hørt på dette området, sier Apeland, som heller ikke liker at takstøkningen på riksvegferjene blir 4,3 prosent frå 1. januar neste år, - nesten 2 % mer enn prisstigningen.

Alt i alt er dette et budsjettforslag med visse, men små lyspunkter når det gjelder vegsektoren, men vi mangler fortsatt en plan for hvordan etterslepet på vegene skal tas igjen. Ytterligere forfall forhindres heller ikke. Det er alvorlig, sier adm. direktør Gunnar Apeland i NLF.

Kontaktpersoner
Forbundsleder
Edvin Bellsli
Mobil 90 94 70 84

Adm. direktør
Gunnar Apeland
Tlf A 22 03 32 00
Tlf P 63 82 74 44
Mobil 90 02 03 40