-Vi velger selv vår risiko. Dette sa NLFs Gunnar Apeland i sin innledning til seminaret. Det samlede antall tunnelanlegg er 914. Europa- og riksvegene har til sammen 758 tunneler, med en samlet lengde på 715 km. På fylkesvegnettet er det 156 tunneler, med samlet lengde 86,7 km. Norges og verdens lengste veitunnel er Lærdalstunnelen, som er 24 510 meter. Ingen norske tunneler har skumanlegg, ingen har vanntåke-anlegg.
Bare 28% av tunnelene har brannslokkere, 23% har nødtelefoner, 9% har radiodekning, 15% har bommer, som kan stenge for trafikk inn i tunnelen når noe har skjedd. Og fattige 20% har vekselblinkanlegg for å vise på utsiden at noe er galt inne i tunnelen. Da er det en mager trøst at 63% av den samlede tunnellengden har ventilasjonsanlegg og at 96% av samlet tunnellengde har belysning.
En undersøkelse, utført på oppdrag fra If og NLF viser at én av seks nordmenn tilsvarende 300 000 personer føler ubehag eller redsel når de kjører bil i tunnel. Det som virker mest skremmende, er frykt for brann og røyk og ubehag ved å være innestengt.
Undersøkelsen, som TNS Gallup har gjennomført, viser at 35% frykter brann og røyk i tunnel, og 38% frykter det å være innestengt. En av tre personer er engstelige for dårlige lysforhold og for å kollidere med møtende trafikk i tunneler med toveis trafikk.
Fornøyde politikere
Flere av stortingspolitikerne mente at de hadde fått mye god informasjon denne dagen. Komiteens leder, Per Sandberg ville ta to ting med tilbake til Stortinget: -Det ene er å få til en handlingsplan for veitunneler. Og så bør vi få i stand en prinsipiell debatt om vi skal legge andre krav til grunn for valget enn beregninger av kost-nytte, sa Sandberg.