- Utstillingen er også den første store transportmønstringen etter at de nye kjøre- og hviletidsreglene trer i kraft 11. april 2007. De nye reglene vil påvirke hverdagene til alle som utfører veitransport, også myndighetene vil bli påvirket opplyser Apeland. Kjøre- og hviletidsreglene er et av flere temaer som vil bli belyst under utstillingens seminarprogram, forsetter Apeland.
Fokus på utstilling
- Utstillingen er NLFs viktigste markedsføringskanal, og på utstillingen vil vi pleie våre eksisterende medlemmer i tillegg til og verve nye forteller Apeland. NLF har per i dag 3850 medlemsbedrifter som representerer ca. 10.00 biler. Kompetanseheving innen bransjen og rekruttering vil også stå sterkt i fokus på vår stand sier Apeland. Viktig er det også å skape positive holdninger for bransjen og innen bransjen. Veitransport omsetter for 30 milliarder per år, men vi mener verdiøkningen er mye høyere. Vi har bedt Transportøkonomisk Institutt om å sette opp et miljøregnskap hva betyr veitransport for norsk verdiskapning? Til utstillingen i mai regner vi med å få, et for vår bransje, positivt resultat smiler Apeland.
Tilsig av utstillere
- Transportbransjen går bra for tiden og det oppstår et sug til å vise frem sine produkter/tjenester. Dette, sett i sammenheng med at forrige transportutstilling Transport 2004 var en formidabel suksess for alle som deltok, er nok medvirkende faktorer til utstillernes store interesse denne gangen sier Apeland. De som ikke deltar blir jo utelukket fra Transportnorges viktigste møteplass fortsetter han.
Bransje i medvind og manglende rekruttering et paradoks?
- Myndighetene ville nedbygge skoletilbudet i transportfag. Vi har nå fått avverget det og nå skal det tvert i mot bli flere klasser i Østlandsregionen. I tillegg er bransjen nå i ferd med å opprette flere lærlingplasser i transportfag fortsetter en engasjert Apeland. Vi arbeider også med en intensjonsavtale med Forsvaret hvor intensjonen er at førstegangsrekrutter kan få en del av utdanningen som en del av tjenesten dette gjelder selvfølgelig også kvinner. Kvinner som arbeidskraft innen vår næring viser seg å være svært dyktige og stabile sier Apeland. Til utstillingen håper vi i samarbeid med Transportbedriftenes Landsforening å kunne invitere interesserte elever i avgangsklassene på ungdomsskoler til informasjonsmøter. Buss-skyss til og fra utstillingen blir et samarbeids-prosjekt .
I krystallkulen
.
- I 2001 ville EU begrense veitransporten og legge mer av transporten over på bane og sjøveien forteller Apeland. I 2006 ble denne teorien allerede forlatt, nå er det fokus på å utnytte hvert enkelt transportmiddels sterke side maksimalt. Veitransport kan gå fra dør til dør, og vil derfor stå sterkt også i fremtiden sier han. Samfunns og transportplanlegging er viktig politisk nedkjemping virker ikke. Det er nytteverdien av næringstransporten som må settes i fokus sier Apeland som avslutter med et ønske for utstillingen i mai: Det er at utstillere og besøkende satser på kvalitet og trekker med seg kvalitetselementer som kompetanse og jobbmuligheter.
Arrangører av utstillingen er Norges Lastebileier-Forbund, Transportbedriftenes Landsforening i samarbeid med Norges Varemesse.
For ytterligere informasjon om messen kontakt prosjektsjef Trond Andersen, tlf: 66 93 91 63, faks: 66 93 91 01, e-post: ta@messe.no
Informasjon om Transport 2007 er også tilgengelig på www.messe.no/transport