Mattilsynet greier ikke å levere pålagte kompetansebevis i tide
Etter innføring av rådsforordning EF nr. 1/2005, må alle dyrebilsjåfører få utstedt nytt kompetansebevis fra Mattilsynet. For å få det nye kompetansebeviset må sjåførene dokumentere nødvendige kunnskaper i det nye EØS regelverket. En rekke sjåfører har avlagt prøve etter den nye ordningen. Nå kan transporten av levende dyr stoppe helt opp, fordi Mattilsynet ikke greier å levere kompetansebevisene, som gjør at sjåførene kan utføre sitt arbeid på lovlig vis.
Les merDet overordnede målet til avskrivningsreglene er at disse til enhver tid skal gjenspeile reell økonomisk verdifall, som så langt som mulig tilsvarer den faktiske virkelighet.
Les merPå en pressekonferanse i dag ble trinn 1 av Oslopakke 3 presentert av samferdselsminister Liv Signe Navarsete. Der ble det klart at bompengesatsen for tunge kjøretøyer skal være tre ganger det personbilene betaler. NLFs adm. direktør Olav Slaatsveen kritiserte beslutningsprosessen, som har foregått uten høring. Økningen er dramatisk for tungtransporten og for norsk næringsliv, sa en oppbrakt NLF-direktør.
Les merI 2005 og 2006 var det en svak nedgang i utslippene av klimagasser, slik at utslippene i 2006 var tilbake på nivået i 2000. Det forteller en melding fra SFT.
Les mer
Nå er politiet i Sørøst-Jylland lei av at motorveier sperres i timevis når lastebiler velter, forteller danske TTN. Som kjent, krever berging av en veltet lastebil eller henger spesielt redningsmateriell. Det tar lang tid å få et så tungt kjøretøy på rett kjøl, slik at det kan slepes vekk fra ulykkesstedet. Skal det i tillegg berges last, så kan det ta timer å få ryddet veibanen.
Nå har politiet mistet tålmodigheten og vil i stedet prioritere å få gjenåpnet motorveien raskest mulig selv om det skulle innebære at det som sperrer bare skubbes til side.
Vi har fått melding om at det nå skal være slutt på aksjoner ved Polens grenser mot ikke-EU-land.
Les mer