Fra og med 1. oktober 2008 har Eurovignetten blitt erstattet av en elektronisk vignett. Det fører til visse endringer.
Les merI informasjon om Eurovignetten, som har blitt elektronisk, var vi inne på problemet med manglende betalingssted ved grensen på Svinesund. Vi har nettopp fått vite at Fordonsskatteenheten, etter at NLF var i kontakt med dem, har forstått problemet og er i gang med å undersøke muligheten for et betalingssted i nærheten av Svinesund-broen. NLF følger saken videre.
Les mer NLF har i årevis vært bekymret for forfallet på riksvegene. Forslaget til budsjett for vedlikehold av riksvegene innebærer at forfallet på disse vegene tilnærmet stanser i 2009. Det er positivt! Men fortsatt gjenstår arbeidet med å innhente etterslepet, og det må Regjeringen sørge for blir gjort i NTP-perioden 2010-2019, sier adm. direktør Olav Slaatsveen.
Les merRegjeringens forslag om å prisjustere autodieselavgiften bidrar ikke til å lette lastebilnæringens økonomiske situasjon. Vi registrerer at regjeringen ikke tar situasjonen i lastebilnæringen på alvor, sier adm. direktør Olav Slaatsveen i Norges Lastebileier-Forbund. Vi forventer at avgiftene settes ned.
Les merFra administrasjonen for Eurotunnelen mellom Frankrike og England får vi opplyst at vogner for lastebiler nå går hvert 90. minutt, i stedet for hvert 120. minutt. Som mange vil huske, skyldes begrensningene i trafikk lastebilbrannen i september.
Les merFra 1. november 2008 er de viktigste endringene for lastebilnæringen som følger:
Les merStatens vegvesen foreslår å bruke 300 millioner kroner over ti år på å bygge 35 komfortable raste- og hvileplasser for tungtransporten i hele landet. Utbyggingen skal skje i nært samarbeid med private investorer. Det forteller en melding fra Vegdirektoratet.
Les mer
Euro 2 lastebiler får ikke lenger tillatelse til å kjøre på A12 motorvei i Tyrol i Østerrike fra og med 1. november 2008. Det er miljøhensyn som har fått fram denne avgjørelsen.
Kilde: IRU