Myndighetene kontrollerer oftere
I tiden fremover vil myndighetene i Europa intensivere kontrollen av kjøre- og hviletid. Fra å kontrollere 1% av alle sjåførdøgn i 2007 er målsettningen å kontrollere 2% i 2008 og 3% i 2010. Dette innebærer en fordobling og tredobling av antall kontroller. Minst 30% av kontrollene skal utføres langs veg, og minst 50% skal utføres hos foretak. Sjansene for at man blir kontrollert vil således øke i årene fremover. Man vil også kunne bli bøtelagt i et annet land enn der en eventuell overtredelse har funnet sted. En rekke lastebileiere har allerede merket dette ved kjøring i utlandet.
Norges Lastebileier-Forbund anbefaler sine medlemmer om å be verkstedet dokumentere eventuell prøvekjøring. NLF har vært i kontakt med Vegdirektoratet, som sier at en utskrift hvor verkstedet stempler og kvitterer for eventuell kjøring er tilstrekkelig dokumentasjon. En eventuell verkstedordre eller faktura er ikke nødvendigvis tilstrekkelig, særlig ikke i utlandet.
Stadig fler får digital fartskriver
Stadig flere skifter ut sine biler og får derfor den nye digitale fartskriveren å forholde seg til. Vi har oppfordret alle verksteder, enten de er godkjente fartskriververksteder eller ikke, om å lære sine mekanikere
grunnleggende bruk av digital fartskriverog uoppfordret ta utskrift og kvittere for eventuelt utført prøvekjøring. Mange av verkstedene har svart NLF at dette er tatt med i de skrevne rutinene til verkstedpersonellet.