Se prisveksten på fig.1.
Indeksen tar for seg transport av seks godstyper og er basert på tall som hentes inn fra et representativt utvalg godstransportbedrifter. Størst har prisveksten vært for transport av Oljeprodukt, stykkgods/containergods og annen transport med henholdsvis 8,2, 4,2 og 4,5 prosent. Figur 1 tar også for seg utviklingen fra 1. kvartal 2007 til 1. kvartal 2008, og viser en årsvekst på 7,4 prosent vektet for de ulike godstyper. Den største veksten er også her for Oljeprodukter mens prisveksten for de andre godstypene ligger mellom 6 og 8 prosent. som også er den største økningen siden 2004.
Det er viktig å se prisutviklingen sammen med kostnadsutviklingen.
Figur 2 viser kostnadsutviklingen for de to samme tidsperiodene for de ti transportgruppene som er med i lastebilkostnadsindeksen som SSB utarbeider på oppdrag for NLF.
Fra 4. kvartal 2007 til 1. kvartal 2008 økte kostnaden i snitt for de ti gruppene med 2,6 prosent og fra 1. kvartal 2007 til 1. kvartal 2008 med 6,9 prosent.
De nye tallene som nå forligger fra Statistisk sentralbyrå for prisutviklingen, viser at mange lastebilbedrifter har klart å få kompensert for kostnadsveksten i 2007 - da mange bedrifter får regulert sine priser i løpet av årets to første måneder. For å sikre en livskraftig lastebilnæring er dette av avgjørende betydning. Både i NLFs konjunkturundersøkelse og TØI rapport 901/2007 er det dokumentert at både driftsresultat og egenkapitalen i lastebilnæringen ligger på et meget lavt nivå sammenlignet med det samlede næringsliv forøvrig.
Igjen gjør vi oppmerksom på at prisindeksen ikke egner seg til justeringer/forhandlinger av kontraktsbeløp mellom transportører og transportkjøper. Prisindeksen viser ikke årsaken til prisstigningen, noe kostnadsindeksen gjør og fordi den er skreddersydd for næringen til bruk i justeringer av kontraktsbeløp mellom selgere og kjøpere av lastebiltransport.
Av: Transportøkonom Ivar Goderstad, NLF