NLF støtter ønsket om å legge til rette for en bærekraftig godstransport, men krever at det gjennomføres tiltak som virker. Generelle avgiftsøkninger alene, vil kun føre til høyere transportkostnader for vareeierne, og økte priser for oss alle.

Det er vanskelig å forstå hva regjeringen ønsker når dieselavgiften økes med 10 øre, sier Mentzoni. Den internasjonale markedssituasjonen har sendt dieselprisen mot nye høyder, og mye tyder på at prisene vil stige ytterligere. Likevel viser tall fra TØI at prisen må øke betydelig mer for at vi skal kjøre mindre. Kjører vi ikke mindre, blir det heller ingen miljøeffekt.

Norge har i dag betydelig høyere dieselavgift enn mange av våre naboland. En særnorsk økning av dieselavgiften vil derfor svekke norsk næringsliv gjennom økte transportkostnader, og svekket konkurranseevne.

– Vi foreslår at det etableres en ”profesjonell diesel” i Norge, sier Mentzoni. Hensikten er å skille næringstransport fra privat transport, for å kunne behandle disse forskjellig avgiftsmessig. Dette vil komme busstransport, taxi og godstransporten til gode. NLF er kjent med at EU arbeider med spørsmålet om en egen avgift på ”profesjonell diesel”.

Ved å øke bevilgningene til drift av riksvegferjer og kollektiv busstransport, har Stortinget signalisert at det er forståelse for at nyttetransporten har en annen stilling enn privatbilisme. Lastebiltransporten har på samme måte en helt avgjørende betydning for et velfungerende norsk samfunn. NLF har tidligere oppfattet at de politiske myndigheter er enig i dette. Vi forventer derfor tiltak som avspeiler dette. Skal vi nå målene som er satt i klimapolitikken, må det gjennomføres tiltak som ivaretar behovet for raske og gode kommunikasjoner og vareleveranser til hele landet, samtidig som det tas grep for å redusere miljøutslippene fra personbiltrafikken.

Innføringen av de nye bomtakstene i Oslo, er et annet eksempel på tiltak som kun bidrar til økte priser på transport, men uten at det gir miljøeffekter. Tungtransporten må fra i dag betale 3 ganger så mye som privatbilisten for enkeltpasseringer. Når de nye bomstasjonene i Bærum er etablert vil enkelte lastebilbedrifter kunne få en kostnadsøkning på opptil 700 %. NLF har tidligere tatt til orde for å innføre tidsdifferensierte bompengesatser for å få en mest mulig effektiv trafikkavvikling og for å skåne miljøet. Myndighetenes miljøpolitikk er ikke troverdig, avslutter Mentzoni.

Kontaktperson:
Viseadm direktør
Jan-Terje Mentzoni
Mobil 41 50 67 80
eller tlf 22 03 32 51