Årets resultater har vi ikke ennå, forteller Slaatsveen. Men svarene fra tidligere år er forstemmende lesing og viser at forholdene har blitt stadig verre på norske vinterveger. Det er også dårlig brøyting og vedlikehold av raste- og hvileplasser. Disse plassene er helt nødvendige for at sjåførene skal kunne gjennomføre pauser og hvil, som loven pålegger dem. Likevel blir mange av dem stengt om vinteren.
NLFs undersøkelse for vinteren 2006/2007 viste at lastebileierne var gjennomgående misfornøyde med vinterdriften på riks- og fylkesvegene. Mest kritikk var det mot brøyte-, strø- og saltekapasiteten ved store snøfall og raske væromslag rundt 0 grader. Kort oppsummert, var det kritikk mot følgende deler av det som kan kalles den normale vinterdriften:
- Raste- og hvileplasser blir ikke brøytet godt nok og er ofte stengt
- Salting og strøing er ikke tilfredsstillende.
- Vegene blir ikke brøytet raskt nok og heller ikke godt nok.
Brøyting, salting og strøing ble satt ut på anbud i 2003. NLF har helt siden da hevdet at en viktig årsak til de dårlige vintervegene er selve kontraktene og systemet med fast pris. Vi mener selvsagt ikke at alle entreprenører helst vil gjøre minst mulig for prisen de får. Men systemet motiverer i hvert fall ikke til aktivitet. Da kan resultatet bli så alvorlig som rapporten fra Havarikommisjonen viser, sier NLF-direktøren. Mange av NLFs medlemmer er brøytere, og vi vet at de aller fleste føler et ansvar for at trafikksikkerhet og framkommelighet skal være best mulig. Samfunnet har krav på sikkerhet og framkommelighet, og vi forventer tryggere veger neste vinter. Et problem er at asfaltdekket på riks- og fylkesveger er så sprukket og har så store hjulspor at det ikke er enkelt å få til en god vinterstandard. Derfor har dårlig sommervedlikehold mye av skylden for dårlig vintervedlikehold, sier Slaatsveen. Han er klar i sin konklusjon:
Rapporten peker på helt vesentlige forhold. I dag må vi nok akseptere flere problemer i forbindelse med ekstremvær. Men vi aksepterer ikke den skiftende standarden som vi opplever. Vintervedlikeholdet må bli bedre. NLF mener det er all grunn til å stille spørsmål om vinterdrift egner seg for konkurranseutsetting.
Kontaktpersoner
Adm. direktør
Olav Slaatsveen
Tlf A 22 03 32 00
Mobil 90 17 43 08
Forbundsleder
Edvin Bellsli
Mobil 90 94 70 84