Vi kan aldri gardere oss fullstendig, sa hun, og minnet samtidig om hvor viktig det er å holde seg orientert med varslene, slik at tiltak kan settes i gang i tide. Med adresse til de siste dagenes stenging av viktige samferdselsårer, minnet hun om at vegvesenet ikke må stelle seg slik at viktige veier fra øst til vest blir stengt. Det handler om å holde åpent for trafikantene, å få godset fram og samtidig ta hensyn til nullvisjonen for trafikkulykker. Dette gjelder og om vinteren, sa statsråden.
Klimaendringene krever mer av oss, sa Navarsete i sitt åpningsforedrag. Hun mente det er mer vanskelig enn før å holde høyfjellsveiene åpne, samtidig som den jevne trafikant har større forventninger til å kunne ferdes som vanlig, uansett tid på året. Jeg synes vinterdagene er et godt initiativ, for her får vi samlet fagfolk fra alle nivåer. Og husk at det er viktig at vi lytter til de veifarende, både de profesjonelle og privatbilisten. Ja vi må lytte til brukerne av veien, avsluttet samferdselsministeren sitt innlegg.
- Det er klart det blir trøbbel for tungtransporten når man må stenge vinterveier. Men vi er klar over hva vinter i Norge er, og vi kan leve med at være noen ganger blir for voldsomt til at trafikken kan gå som normalt. Det er mye mer negativt at utviklingen på vintervedlikeholdet generelt viser en negativ trend. Blant annet dette sa NLFs adm. direktør under sitt innlegg. Han viste til konkrete tall fra den undersøkelsen som NLF har foretatt blant sine medlemmer, hvor forbundet ba medlemmene uttale seg om sin oppfatning av vintervedlikeholdet på ulike typer veier. Undersøkelsen ble foretatt elektronisk og den viste en generell oppfatning av at brøyting, strøing og salting er for dårlig. Disse trafikantene vet hva vinterforhold er, sa Olav Slaatsveen, som også ga slett karakter til brøyting og vedlikehold av raste- og hvileplasser. Disse er helt nødvendige for at sjåførene skal kunne gjennomføre lovpålagte pauser og hvil, påpekte NLF-direktøren.
Mer Om VINTERDAGENE 2008 i neste utgave av Bladet Norsk Transport.