NLFs kritikk av veivedlikeholdet bygger blant annet på vår årlige undersøkelse av vinterdriften. Vi presenterer den for Statens vegvesen hvert år. Her er det våre medlemmer, de profesjonelle veibrukerne som uttaler seg. Også Statens vegvesen gjør en årlig vinterdriftsundersøkelse. Resultatene har vært godt i samsvar med våre. Når vintervedlikeholdet gjennomgående har fått så dårlig karakter i begge disse undersøkelsene, er det nedslående at ikke mer blir gjort for å sikre framkommelighet og trafikksikkerhet.

Statens vegvesen burde for lengst ha tatt inngåtte kontrakter opp til reforhandling med entreprenørene, når man fikk erfaring for at de nye kontraktsformene ikke fungerte!

Tillater store ulikheter over landet
NLF har, blant annet, påpekt at det er store forskjeller på vedlikeholdet i ulike deler av landet. Dette skyldes først og fremst selve kontraktsformen ved de såkalte ”Funksjonskontraktene”, hvor entreprenørene har hatt en fast pris og selv styrer egen innsats. Denne kontraktsformen fører til at entreprenøren tjener på å gjøre minst mulig! Dette har blitt imøtegått både av Statens vegvesen sine folk og entreprenørene selv. Hva kommer det da av at vedlikeholdet fortsatt er så dårlig?

Bedring vil la vente på seg
NLFs innspill har til en viss grad blitt hørt, og det har kommet nye krav til friksjon på veien i den nye utgaven av vegvesenets driftsstandard ”Håndbok 111”. Det er bra. Men det er meget betenkelig at de nye reglene først skal gjelde når det inngås ny funksjonskontrakt. Funksjonskontraktene er flerårige. Derfor kan det gå fra ett til fire år før vi kan håpe på en enhetlig standard over hele landet. Det er skremmende! Grunnen til endrede krav var jo at veiene var så slett vedlikeholdt at det gikk ut over trafikksikkerheten.

Mange av NLFs medlemmer jobber med brøyting og veivedlikehold, som underleverandører til entreprenører og andre. På møte etter møte har deres talsmenn gitt uttrykk for at de er både sinte og oppgitt over at de ofte ikke kan gjøre en så god jobb som de ønsker, innenfor de gitte rammene. Det er liten grunn til å kritisere enkeltpersoner her. Derimot er det god grunn til å kritisere selve kontraktsformen, Statens vegvesen sin kontroll og standarden, som sier når vedlikeholdsfolkene skal rykke ut.

Hvor er Arbeidstilsynet?
Veien er arbeidsplassen til et stort antall yrkessjåfører og andre reisende. Selv om det er førerhuset som er deres egentlige arbeidsplass, kan man ikke se bort fra den betydningen som veistandarden har. Snødekte og glatte veier, huller og humper, svake veiskuldre og en rekke andre forhold fører blant annet til smerter og plager i armer, rygg og skuldre, stress og hodepine og at sjåføren blir unødig sliten. NLF etterlyser Arbeidstilsynet her, men de er fraværende når det gjelder veien som arbeidsplass.

NLF krever:
Den nye driftsstandarden i Håndbok 111 må gjøres gjeldende over hele landet umiddelbart, uavhengig av når de enkelte funksjonskontraktene løper ut.

Hvis ikke, neglisjeres kunnskapen om at gjeldende standard ikke er god nok. Det er uakseptabelt!

 

Kontaktperson i NLF:
Adm. direktør Olav Slaatsveen mobil 90 17 43 08
Forbundsleder Per Madsen mobil 91 32 67 00