Kontrollen omfattet måling av nesten 100 dekk. Hele 86% av dekkene hadde riktig trykk, det vil si 8 bar eller mer. Av de 14% som hadde mindre enn 8 bar, hadde kun ett hjul så lite som 5 bar. Generelt var dette et bra resultat.
Pynt til besvær
Noen hadde utrustet hjulene sine med blanke pynteringer. Disse vanskeliggjør eller umuliggjør kontroll, fordi hullene som er laget gjennom pynteringen for å komme til ventilene, er for små. Sett både fra et økonomisk og et miljømessig synspunkt, hjelper det lite at hjulene ser fine og blanke ut hvis dekktrykket ikke er riktig.
Dekktrykk stor betydning
Riktig lufttrykk i dekkene har stor betydning for både økonomi og sikkerhet. Er trykket for lavt, gir det høyere drivstofforbruk og dermed mer forurensing. Et kjøretøy med dieselmotor slipper ut ca 2,7 kilo CO2 per liter forbrukt diesel. Og hvis man har 2 bar for lite trykk i dekkene på et 40 tonns vogntog, øker forbruket med 1,5 liter per 100 km. For høyt lufttrykk gjør at dekkene blir raskere slitt.
NLF vil nok en gang takke Statens vegvesen på Taraldrud, som vennlig tillot oss å gjennomføre dekkontrollen i forbindelse med deres egen kontroll.