- NLF savner forpliktende formuleringer om innhenting av vedlikeholdsetterslepet på riksvegene sett i sammenheng med nybygginger og utbedringer. Dette har vi etterlyst i mange sammenhenger, senest på landsmøtet i Tromsø i 2008, sier Per Madsen. Dårlig vegdekke påfører norske bileiere en merkostnad på 3,6 mrd kr årlig sammenlignet med en situasjon med godt vegdekke.

NLFs forbundsleder savner også strukturelle grep for planprosessen, som i dag er altfor lang og komplisert. – Det tar for lang tid å gjennomføre store vegprosjekter, sier Madsen. Vi ønsker mer bruk av statlige reguleringsplaner.

- Vi registrerer at Regjeringen klart erkjenner at lastebilene fortsatt vil være hovedtransportformen i innenlands godstransport, og at overføringspotensialet i hovedsak er begrenset til godstransporter over 500 km hvor alternative transportformer er tilgjengelige. Dette har vi gang på gang påpekt overfor myndighetene, sier adm. direktør Olav Slaatsveen. Det som er positivt, er planer for utbygging av intercity-triangelet for jernbanen, sier Slaatsveen. Det vil bedre miljøet og gi næringstransporten bedre fremkommelighet.

350 km riksveger skal få gul midtstripe, noe som vil være svært positivt for trafikksikkerheten og for lastebilsjåførenes arbeidssituasjon. Det samme vil satsingen på vinterdrift, rassikring og døgnhvileplasser, sier Olav Slaatsveen. NLF er også fornøyd med at nivået på bompengene ikke skal økes utover dagens nivå de neste ti årene.

NLF vil gi honnør til statsråd Navarsete for en offensiv plan for vegsektoren. Hun har også lyttet til faglige råd fra organisasjoner som NLF, avslutter Per Madsen.

Kontaktpersoner:
Forbundsleder Per Madsen
Mobil 913 26 700

Adm. direktør Olav Slaatsveen
Mobil 901 743 08