En sentral påstand var at hver femte lastebilsjåfør hopper over hvilen og kjører lenger enn tillatt og at det trikses og jukses med fartskrivere og sjåførkort.

  • Dette er i beste fall en misforståelse av tallmaterialet. I verste fall er det bevisst manipulering, og det sverter en hel bransje, sier adm. direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Olav Slaatsveen. Ryktene om triksing og juksing med det tekniske materiellet har versert i alle år. Dessverre er det nok noen som går til slike ytterligheter. Men dette er direkte lovstridig, og selvsagt noe vi som forbund og hele den anstendige delen av bransjen tar sterkt avstand fra, sier Slaatsveen.

  • Tallene viser at av ca 25 000 kontrollerte vogntogførere, fikk ca 5 000 anmerkninger. Dette er hver 5. sjåfør. Disse tallene omfatter alle slags brudd, fra de små, som at sjåføren ikke har skrevet hele fornavnet sitt, og til de virkelig alvorlige bruddene. Det er de alvorlige bruddene som truer trafikksikkerheten, og her viser tallene at det ikke var flere enn 606 brudd som var så alvorlige at de førte til anmeldelse. Dette gjaldt altså 2,5% av bruddene, og det var selvsagt for mange. Men det betyr ikke at hver femte lastebilsjåfør hopper over hvilen, og det gir ikke grunn til å framstille en hel yrkesgruppe som uansvarlig på grensen til det kriminelle, mener Slaatsveen.

I innslagene uttalte også en representant for Yrkestrafikkforbundet at sjåførene blir utsatt for et umenneskelig press fra arbeidsgiver, og at dette, sammen med provisjonslønninger, fører til overtredelser av bestemmelsene. – Flere av våre medlemmer har ringt oss etter innslagene og er oppbrakt over at de på denne måten stemples både som dårlige arbeidsgivere og uansvarlige i forhold til trafikksikkerheten, sier Slaatsveen. Han forteller videre om en travel hverdag, da turene ofte må planlegges stramt for å oppfylle kundenes krav og holde seg innenfor de grensene som lover og regler setter. Han mener det ikke må være tvil om at næringen ønsker ordnede forhold.

Derfor har NLF også hele tiden sagt ja til kvalitetsmessig gode kontroller og strenge reaksjoner på alvorlige overtredelser, forteller Slaatsveen. – Men vi har også protestert mot overdrevne reaksjoner på småfeil, sier han. Heldigvis var også myndighetene enige i dette, og det ble rettet opp i en ny kontrollinstruks i fjor sommer.

Når det gjelder temaet om avlønning, forteller Slaatsveen at svært mange av NLFs medlemmer, som driver langtransport, har avlønningsssystemer uten eller med kun et lite prestasjonselement. Prosentvis avlønning i forhold til bilens omsetning tilhører fortiden. Videre mener Slaatsveen at både sjåføren og bedriftslederen selvsagt må sørge for at ikke lønnsordningene går ut over trafikksikkerhet og sjåførens arbeidsmiljø.

Avslutningsvis siterer adm. direktør i NLF, Olav Slaatsveen en av de medlemmene som ringte inn: ”Dette kan vi ikke ha på oss. Vi er ikke en gjeng med kriminelle, som presser andre til å bryte lover og regler og gir blaffen i trafikksikkerheten. At 2,5% av oss gjør grove brudd på reglene, er synd. Det tar vi avstand fra. Men det gir ikke grunn til å sverte en hel bransje!”

Kontaktpersoner:
Forbundsleder Per Madsen
Mobil 913 26 700

Adm. direktør Olav Slaatsveen
Mobil 901 743 08