-Når det gjelder politianmeldelser, ligger vi omtrent likt med i fjor. Og selv om det er noen få som står for de alvorlige bruddene, tar vi helt klart disse tallene alvorlig, fortsetter Slaatsveen. Han mener at det ikke må være tvil om at næringen ønsker ordnede og lovlydige forhold. Næringen ønsker også kvalitetsmessig gode kontroller og strenge reaksjoner på alvorlige overtredelser. Tidligere har vi protestert mot overdrevne reaksjoner på småfeil, forteller han. Men heldigvis har myndighetene rettet opp dette i en ny kontrollinstruks, som kom i fjor sommer.
Alle må ta sin del av ansvaret
Slaatsveen minner om at det er flere parter som har ansvar for at regelverket skal bli etterlevd. Først og fremst, er det sjåføren bak rattet. Ingen kan frata ham eller henne det praktiske ansvaret for kjøringen. Så er transportbedriften ansvarlig for å tilrettelegge arbeidet slik at sjåføren kan utføre oppdrag på lovlig måte. Sjåføren må også instrueres, og arbeidet må kontrolleres.
Men også transportkjøperne skal forsikre seg om at avtalte transporter er i overensstemmelse med regelverket. Det gjelder enten oppdragsgiveren er vareeieren selv, en speditør eller en annen.
-I NLF har vi satset mye på informasjonsmateriell, møter og kurs som gjelder dette regelverket, sier Olav Slaatsveen. Han påpeker at flertallet tar det alvorlig, men at det helt tydelig er noen få som slurver, bevisst eller ubevisst og dermed ødelegger inntrykket av næringen. I en travel hverdag skal det godt gjøres å unngå alle mulige små unøyaktigheter, mener NLF-direktøren. Men når det gjelder de grove overtredelsene, som kan gå ut over trafikksikkerheten, er vi alle enige: Dem må vi bli kvitt!
Kontaktperson i NLF:
Adm. direktør Olav Slaatsveen
mobil 90 17 43 08
Forbundsleder Per Madsen
mobil 91 32 67 00