Det aller nyeste er NLFs miljøkalkulator, som medlemmene kan hente fritt fra forbundets nettsted. Med denne kan bedriften regne ut dieselforbruk og utslipp for en enkelt tur eller for en periode. I sammenheng med kalkulatoren tilbyr vi samtidig et miljøregnskap, hvor også annen miljøbelastning fra bedriften kan dokumenteres. Dette imøtekommer krav fra kunder om miljødokumentasjon, samtidig som det gir et realistisk utgangspunkt for forbedringer.

Både miljøkalkulatoren og miljøregnskapet er del av ”Kvalitet og miljø på vei”; lastebilnæringens bransjestandard.

EU har satt strenge krav til utslipp fra lastebilnæringen, med Euro-standarden. Dette medførte at det ble brukt store ressurser fra samtlige lastebilprodusenter på produksjon av motorer med mindre utslipp og bruk av mer miljøvennlig og resirkulerbare materialer i konstruksjonen av lastebilene. Også på drivstoff-siden legges mye arbeid i mer miljøvennlige alternativer. NLF starter til høsten, sammen med Statoil og noen lastebilimportører en praktisk utprøving av B30, som er vanlig diesel iblandet 30% biodiesel. Dette vil gi ny kunnskap om pluss og minus ved overgang til mer miljøvennlig drivstoff.

CO2-utslipp henger nøye sammen med dieselforbruket, og mange lastebilbedrifter satser derfor på kurs i økokjøring, noe som kan redusere

utslippene med mellom 10 og 20 prosent.

Disse rådene gir vi lastebilsjåførene:

  • Hold avstand og kjør ”mykere”
  • Ta foten bort fra gasspedalen når motoren IKKE skal jobbe
  • Velg rett gir før motbakken og unngå unødvendig girskift
  • Kjør på grønt turtall
  • Unngå tomgangskjøring og hold riktig hastighet
  • Begrens luftmotstanden
  • Bruk riktig lufttrykk i dekkene
  • Tenk miljø når du velger kjøretøy og drivstoff
  • Følg anbefalt serviceintervaller og vedlikeholdsrutiner
  • Unngår unødvendig tomkjøring

Mye er gjort i næringen, men mye står også igjen. Lastebilnæringen må ta sin del av jobben med å redusere klimagassutslippene.

NLF ønsker økt miljøfokus i lastebilbedriftene. Dette må til for at vi skal lykkes:

  • Bedriftene må arbeide for bedre organisering av godstransporten og redusert tomkjøring og tomgangskjøring.
  • Transportkjøperne må være med å betale det en ekstra miljøsatsing koster. Dette gjelder ikke minst det offentlige, som er en betydelig transportkjøper.
  • Myndighetene må tilby god veikvalitet og vurdere miljøfremmende incitamentsordninger.

Kontaktperson i NLF:
Adm. direktør Olav Slaatsveen
telefon 90 17 43 08
eller på e-post: os@lastebil.no