I overkant av 40 containere og enkelte kjøretøy ble kontrollert. Det ble ikke avdekket alvorlige feil eller mangler ved containerne, men om lag 20 prosent var for dårlig merket med hva de inneholder.
Korrekt merking av farlig gods er viktig både ved normal håndtering og ved ulykker. Dersom redningsmannskaper ved en ulykke har feil eller mangelfull informasjon om hvilken type stoff de skal håndtere, kan det forsinke innsatsen og i verste fall sette mannskapenes liv og helse i fare, sa DSB i en kommentar til kontrollen.
Risiko for sjåføren
-Hvis det er utbredt praksis å slurve med merkingen av farlig gods, utgjør dette også en risiko for transportøren, sier NLFs sikkerhetsrådgiver Inge Børli. Han minner om at alle som frakter farlig gods, må ha ADR-bevis. Men det hjelper lite at sjåføren har gode kunnskaper og vet hva han skal gjøre for å begrense skadevirkningene, hvis avsender merker feil, sier Børli.