Definisjonen på et sovjetrussisk gjennomsnittsår var: - Dårligere enn ifjor, men bedre enn neste år. La oss håpe at vi ikke er inne i en slik utvikling! Men ser vi på totalmarkedet over 16 tonn ligger vi pr. 30. november fortsatt 454 biler dårøigere an enn i fjor. Men trekker vi kurven videre vil vi se at det er høye registreringstall helt i begynnelsen av 2009 som har ført til at registreringstallene for de 11 første månedene av 2009 fortsatt ligger høyere enn samme periode i 2010.
De høye månedstallene i begynnelsen av 2009 var siste rest av sene leveringer av biler som var bestilt før markedet knakk i forbindelse med den såkalte finanskrisen. Hvis disse bilene var blitt levert før årsskiftet 2008/09 ville 2010 vært bedre enn 2009. Likevel er det et beklagelig faktum at november 2010 er bedre enn november 2009 fordi november 2009 var en spesielt dårlig måned.
Totaltallene for de 11 første månedene i henholdsvis 2009 og 2010 viser at 2010 fortsatt henger etter med 454 registreringer. Det er ytterst usannsynlig, for ikke å si umulig, at denne differansen vil kunne utjevnes i desember. Dermed kan vi allerede slå fast at 2010 vil gå inn i historiebøkene som et år med begrenset investeringsvilje hos norske lastebileiere.
Det ser også ut til at Scania har sikret seg tittelen "mest solgte" i 2010. De dro fra Volvo ytterligere i november ved å registrere 32 biler mer, og ligger nå 62 enheter foran Volvo. Det er sannsynligvis for mye å ta igjen.
Den tyske duellen er definitivt avgjort. MAN har sviktet monumentalt i 2010, me3ns Mercedes-Benz har styrket posisjonen. Mercedes-Benz har dessuten styrket posisjonen i 7-10 og 10-16 tonns klassene. I 7-10 tonns klassen har Mercedes-Benz og Fuso til sammen 47,7 prosent av et totalmarked på 224 biler. Mangeb registreringer i november har ført til at denne klassen nå ligger 8,2 prosent foran fjoråret. 10-16 tonns segmentet ligger likt med fjoråret.