Tillat disse transportene!
NLFs administrerende direktør Olav Slaatsveen kommer med en klar henstilling til Sjøfartsdirektoratet: På grunn av samfunnets store behov for disse nedkjølte gassene og den lave risikoen for alvorlige uhell, mener NLF at nedkjølte gasser må kunne fraktes med ferger uten restriksjoner.
Holdt i gang med dispensasjon
Den tidligere forskriften inneholdt også forbud mot transport av disse gassene på ferger med flere enn 25 passasjerer. Men Sjøfartsdirektoratet ga dispensasjon, slik at en tankbil eller et vogntog likevel kunne bli med fergen. Dette har gjort at transporten over fjorder og sund har kunnet fungere tilfredsstillende. I den nye forskriften er denne muligheten til dispensasjon fjernet, og flere av NLFs medlemmer har allerede blitt stanset på fergekaien og har enten måttet vente på det uvisse eller kjøre en lang omvei.
Viktig for samfunnet
De aktuelle gassene er blant annet oksygen, som brukes medisinsk på sykehus og i fiskeoppdrettsnæringen. Videre er det nitrogen, som blant annet brukes til rengjøring av oljeinstallasjoner. Og det er naturgass (LNG). Ironisk nok, brukes LNG mye til framdrift av ferger, supplybåter og kystvaktfartøyer.
Kjøre rundt eller vente
I praksis er det nå problematisk å frakte disse gassene sjøveien i det hele tatt, da fergene har flere enn 25 personer på de fleste av sine avganger. -Vi synes at dette er lite gjennomtenkt, og forbudet bør vurderes på nytt, sier adm. direktør i NLF, Olav Slaatsveen. Spesielt på Vestlandet og i Nord-Norge, kan det bli enorme omveier, på til dels smale og dårlige landeveier.
Sendte på høring, men lyttet ikke
Da forslaget til ny forskrift var på høring i sommer, protesterte NLF mot at muligheten til dispensasjon skulle fjernes. Vi kontaktet også Sjøfartsdirektoratet og fikk da en forståelse av at forbudet mot nedkjølte gasser var kommet med ved en feil. Dette kommenterte vi nærmere i et brev til direktoratet. Derfor ble vi meget overrasket da vi midt i desember så at ny forskrift var vedtatt, og at direktoratet ikke hadde lyttet til transportnæringens råd. Forbudet mot transport av nedkjølte gasser var opprettholdt.
NLF har flere ganger vært i kontakt med Sjøfartsdirektoratet. Viskrev også i slutten av desembertil Nærings- og handelsdepartementet og redegjorde for vårt syn. Vi minnet om denne henvendelsen i et nytt brev den14. januar i år, men vi har ennå ikke mottatt svar fra Departementet.
Kontaktperson i NLF:
Adm. direktør Olav Slaatsveen
mobil 90 17 43 08
Avd.ing. Inge Børli
mobil 90 17 43 06
Les NLFs to brev til Nærings- og handelsdepartementet:
Brev 1 av 21.12.09 Brev 2 av 14.10.09
NLFs administrerende direktør Olav Slaatsveen kommer med en klar henstilling til Sjøfartsdirektoratet: På grunn av samfunnets store behov for disse nedkjølte gassene og den lave risikoen for alvorlige uhell, mener NLF at nedkjølte gasser må kunne fraktes med ferger uten restriksjoner.
Holdt i gang med dispensasjon
Den tidligere forskriften inneholdt også forbud mot transport av disse gassene på ferger med flere enn 25 passasjerer. Men Sjøfartsdirektoratet ga dispensasjon, slik at en tankbil eller et vogntog likevel kunne bli med fergen. Dette har gjort at transporten over fjorder og sund har kunnet fungere tilfredsstillende. I den nye forskriften er denne muligheten til dispensasjon fjernet, og flere av NLFs medlemmer har allerede blitt stanset på fergekaien og har enten måttet vente på det uvisse eller kjøre en lang omvei.
Viktig for samfunnet
De aktuelle gassene er blant annet oksygen, som brukes medisinsk på sykehus og i fiskeoppdrettsnæringen. Videre er det nitrogen, som blant annet brukes til rengjøring av oljeinstallasjoner. Og det er naturgass (LNG). Ironisk nok, brukes LNG mye til framdrift av ferger, supplybåter og kystvaktfartøyer.
Kjøre rundt eller vente
I praksis er det nå problematisk å frakte disse gassene sjøveien i det hele tatt, da fergene har flere enn 25 personer på de fleste av sine avganger. -Vi synes at dette er lite gjennomtenkt, og forbudet bør vurderes på nytt, sier adm. direktør i NLF, Olav Slaatsveen. Spesielt på Vestlandet og i Nord-Norge, kan det bli enorme omveier, på til dels smale og dårlige landeveier.
Sendte på høring, men lyttet ikke
Da forslaget til ny forskrift var på høring i sommer, protesterte NLF mot at muligheten til dispensasjon skulle fjernes. Vi kontaktet også Sjøfartsdirektoratet og fikk da en forståelse av at forbudet mot nedkjølte gasser var kommet med ved en feil. Dette kommenterte vi nærmere i et brev til direktoratet. Derfor ble vi meget overrasket da vi midt i desember så at ny forskrift var vedtatt, og at direktoratet ikke hadde lyttet til transportnæringens råd. Forbudet mot transport av nedkjølte gasser var opprettholdt.
NLF har flere ganger vært i kontakt med Sjøfartsdirektoratet. Viskrev også i slutten av desembertil Nærings- og handelsdepartementet og redegjorde for vårt syn. Vi minnet om denne henvendelsen i et nytt brev den14. januar i år, men vi har ennå ikke mottatt svar fra Departementet.
Kontaktperson i NLF:
Adm. direktør Olav Slaatsveen
mobil 90 17 43 08
Avd.ing. Inge Børli
mobil 90 17 43 06
Les NLFs to brev til Nærings- og handelsdepartementet:
Brev 1 av 21.12.09 Brev 2 av 14.10.09