EU har ivret etter å innføre 4,00 meter som standard høydebegrensning i hele Europa. I Storbritannia ble dette forslag møtt med massiv motstand. På de britiske øyer har de i mange år operert med betydelig høyere kjøretøyer, og britiske tilhengerprodusenter hører med blant spesialistene når det gjelder å bygge dobbeltdekkere, altså hengere som tar to paller i høyden på hvert sitt gulv.
Nå viser det seg at tyskerne har vært ute og kontrollmålt, og kommet frem til at 4,00 meter kanskje ikke er så glupt likevel. Det har nemlig vist seg at den nye generasjonen Mega-trailere, koblet til en normal to-akslet trekkvogn, blir 4,08 meter høy.
Dette har gitt tyske veimyndigheter et problem, fordi det er et faktum at en rekke tyske broer har en klaring på nøyaktig 4,10 meter. De hevder, trolig med rette, at 2 centimeter er en litt for liten margin.
Debatten om den europeiske kjøretøyhøyden er definitivt ikke over.