Statens havarikommisjon for transport har nå avgitt sin rapport om den stygge møteulykken på fv 13 mellom en lastebil og en personbil i Alta 1. januar 2009 der tre mennesker omkom. SHT tok selv initiativet til å kontakte politiets operasjonssentral da de ble kjent med ulykken gjennom media. Ulykken var ikke varslingspliktig i henhold til forskriftene.
Av rapporten går det frem at kravene til vinterdrift av denne veien var satt til en lavere klasse enn trafikkmengden skulle tilsi. Dette ble gjort av Statens vegvesen i samråd med Finnmark fylkeskommune. Etter ulykken ble vedlikeholdskravet oppgradert til høyere klasse. Det er beklagelig at Statens vegvesen har anledning til å inngå slike avtaler med Finnmark fylkeskommune som kan få redusert trafikksikkerhet som konsekvens, heter det i en pressemelding fra NLF avd. Troms og Finnmark.
Krav til drift og vedlikehold av riksveier reguleres av håndbok 111, som er utarbeidet av Vegdirektoratet. Kravene i håndboken er imidlertid ikke juridisk bindnende for veieier, noe som NLF beklager. Disse kravene gjelder ikke for fylkesveier. Fylkene er etter forvaltningsreformen den største veieren i Norge, men kan i prinsippet vedta egne standarder for drift og vedlikehold av veiene.
- Etter vår vurdering bør kravene i håndbok 111 gjøres gjeldende også for fylkesveiene som en minstestandard, samtidig som de gjøres juridisk bindnende, uttaler NLF avd. Troms og Finnmark.
Etterslepet på veivedlikeholdet i Norge er gigantisk og øker også i 2010, noe som bevilgende myndigheter er kjent med. Det bør være et absolutt krav at det nå utarbeides en plan for innhenting av etterslepet på veivedlikeholdet, hvor staten forplikter seg med årlige bevilgninger. NLF forventer at bevilgningene til drift og vedlikehold av veiene økes kraftig allerede i statsbudsjettet som legges frem i høst. For yrkessjåførene som har veien som arbeidsplass og som daglig kjenner på kroppen hva dårlige veier betyr for arbeidsmiljøet, må store deler av veinettet karakteriseres som uforsvarlig.