Kleppa svarer med å fortelle hva som er planlagt frem mot 2019. Det er ikke til stor hjelp for alle sjåførene som trenger et eller annet sted å gjøre av seg og bilen i dag. Det er vel og bra med samarbeidsprosjekter med veikroer og bensinstasjoner, men de blir neppe klare i år eller neste år.
Da Taralrud kontrollplass ble åpnet i 2004/2005 inviterte daværende vegsjef i Oslo og Akershus, Sidsel Sandelien, alle sjåfører til å ta pausene her, også døgnhvil. Etaten ville sette stor pris på at de slo seg ned på plassen for pålagt hvil. Nå er det parkering forbudt-skilt som gjelder hele plassen.
Vi kan forstå at kontroller må kunne gjennomføres. Men det kunne vært interessant å spørre etaten hvorfor de (eller den?) plutselig har gjort kuvending i denne saken. Transportnæringen trenger en rask brannslukking for å sikre at vi får steder vi i det hele tatt kan parkere, slik at vi slipper å få bøter for å ha kjørt for langt. Så får servicetilbudene komme etter hvert som myndighetene klarer å få på plass skikkelige truckstops. Det er ikke bare tungvognsjåførene som får problemer. Saken er at i dag er alle kjøretøyer med totalvekt over 3,5 tonn underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelsene, og dermed er det mange som har behov for plasser der de kan stoppe lovlig.
Les Hoksruds spørsmål og Kleppas svarher
Da Taralrud kontrollplass ble åpnet i 2004/2005 inviterte daværende vegsjef i Oslo og Akershus, Sidsel Sandelien, alle sjåfører til å ta pausene her, også døgnhvil. Etaten ville sette stor pris på at de slo seg ned på plassen for pålagt hvil. Nå er det parkering forbudt-skilt som gjelder hele plassen.
Vi kan forstå at kontroller må kunne gjennomføres. Men det kunne vært interessant å spørre etaten hvorfor de (eller den?) plutselig har gjort kuvending i denne saken. Transportnæringen trenger en rask brannslukking for å sikre at vi får steder vi i det hele tatt kan parkere, slik at vi slipper å få bøter for å ha kjørt for langt. Så får servicetilbudene komme etter hvert som myndighetene klarer å få på plass skikkelige truckstops. Det er ikke bare tungvognsjåførene som får problemer. Saken er at i dag er alle kjøretøyer med totalvekt over 3,5 tonn underlagt kjøre- og hviletidsbestemmelsene, og dermed er det mange som har behov for plasser der de kan stoppe lovlig.
Les Hoksruds spørsmål og Kleppas svarher