Pressemeldingen forteller at hele seks av kontrollørene skal jobbe direkte mot transportbedriftene med kontroll av sjåførenes kjøretid, hviletid og arbeidstid. Totalt skal det gjennomføres rundt tretti tusen døgnkontroller av sjåførenes kjøre- og hviletid. I samarbeid med Arbeidstilsynet, skal det også gjennomføres en rekke kontroller av sjåførenes totale arbeidstid. I tillegg kommer et stort antall kontroller på veg.
Vegvesenet lover også at kontrollørene langt oftere skal være til stede ute i trafikken. Den nye organiseringen, ved å organisere all kontroll av tungtransporten i en egen seksjon, regner Statens Vegvesen med skal gi økt trafikksikkerhet, mer like konkurranseforhold og bedre arbeidsmiljø i transportnæringen.
Ønsker økt kontroll
NLF ønsker økt kontroll av tungtransporten. Det har vi gjentatte ganger tilkjennegitt overfor myndigheter og andre. Det er fordi vi mener at både gode kontroller og riktige reaksjoner ved overtredelser vil føre til bedre trafikksikkerhet og mer like konkurranseforhold. Det er avgjørende at utenlandske kjøretøyer kontrolleres og behandles på lik linje med norske. Dette kan ikke skje i form av bedriftskontroller, så her må kontroll langs vegen omfatte både tekniske forhold, kjøre- og hviletid, ulovlig import av diesel og ulovlig fylling av farget diesel, samt spørsmål om kabotasje.
Krever likebehandling
Også på NLFs landsmøte i juni var det stor frustrasjon over at utenlandske kjøretøyer slipper lettere unna kontroller, på tross av at myndighetene hevder det motsatte. Diskusjonen om like konkurranseforhold var helt sentral, og en av uttalelsene fra landsmøtet handlet om dette. Landsmøtet krevde der blant annet bedre kontroll med utenlandske biler når de kjører inn i Norge. Det er i dag lov å ha med maksimalt 600 liter diesel når man passerer inn i landet, men vi vet at svært mange utenlandske vogntog har med seg mye mer. I uttalelsen krevde NLF også bedre kontroll med kabotasjekjøring, det vil si innenlands transport med utenlandske biler.